Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-04T12:15:12+02:00
Podstawową jednostką klasyfikacji biologicznej jest gatunek biologiczny. Gatunki pogrupowane są w rodzaje, te z kolei łączy się w rodziny, rodziny w rzędy i tak dalej, aż do królestw. Każdą z rang można w razie potrzeby dzielić na podrangi, np. gatunek dzieli się czasem na podgatunki, rasy i odmiany. Najlepszym przykładem może być gatunek kota domowego, w którym olbrzymia różnorodność form zmusza hodowców do wyróżnienia niezliczonej niemal liczby ras i odmian. Z podobnym zjawiskiem możemy się spotkać również w przyrodzie, zwłaszcza wówczas, gdy dany gatunek zamieszkuje obszar o znacznym zróżnicowaniu środowiska. Taka mozaikowatość środowiska sprzyja wytwarzaniu podgatunków i ewentualnej specjacji.

Przyjęło się, że porównywalne rangi w systematyce roślin i systematyce zwierząt mają odmienne nazwy: w królestwie zwierząt wyróżnia się np. gromadę, która w królestwie roślin ma odpowiednik w postaci klasy. Natomiast gromada w świecie roślin odpowiada typowi w królestwie zwierząt.
- królestwa – bakterie, protisty, grzyby, rośliny zielone i zwierzęta.
- typy – strunowce, stawonogi, mięczaki i inne.
- gromady – ssaki, ptaki, płazy i inne.
- rzędy – drapieżne, naczelne, nieparzystokopytne i inne.
- rodziny – psowate, kotowate, niedźwiedziowate i inne.
- rodzaje – pies, lis, jenot i inne.
- gatunki – pies domowy, wilk, szakal i inne.
- rasy – pekińczyk, husky, owczarek niemiecki i inne.
41 3 41
2009-10-04T12:16:37+02:00
Domena (nadkrólestwo)
Królestwo
Typ (dawniej Gromada)
Klasa
Rząd
Rodzina
Rodzaj
Gatunek
37 3 37
2009-10-04T12:27:33+02:00
W SYSTEMIE BOTANICZNYM:
Gromada (Typ) > Klasa > Rząd > Rodzina > Rodzaj > Gatunek

W SYSTEMIE ZOOLOGICZNYM:
Typ > Gromada > Rząd > Rodzina > Rodzaj >Gatunek
76 4 76