W ubiegłym roku z dwóch pól zebrano 300 kwintali zboża. W tym roku z tych pól zebrano tyle samo kwintali zboża, przy czym plon z pierwszego pola wzrósł o 20%, a z drugiego zmalał o 10%. Ile kwintali zebrano w tym roku z każdego pola?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-27T17:07:30+01:00
Poprzedni rok:
x-zbiory z pierwszego pola
y-zbiory z drugiego pola
Ten rok:
120%x-zbiory z pierwszego pola
90%y-zbiory z drugiego pola

Tworzymy układ równań i obliczamy:
x+y=300
120%x+90%y=300

x=300-y
120x/100+90y/100=300
12(300-y)/10+ 9y/10=300 /*10
3600-12y+9y=3000
-3y=-600 =>y=200, więc x=100

na koniec obliczamy zbiory w tym roku:
12x/10=120kwintali
9y/10=180 kwintali


dasz naaj . ? ;]]
10 4 10
2010-01-27T17:11:53+01:00
X- plon z tamtego roku z I pola
y- plon z tamtego roku z drugiego pola

x+y=300
x+20%x+y-10%y=300

x+y=300
x+1/5x+y-1/10y=300

x+y=300
6/5x+9/10y=300 |*(-5/6)

x+y=300
-x-3/4y=-250

x+y-x-3/4y=300-250
1/4y=50 |*4
y=200

x+y=300
y=200

x+200=300
y=200

x=300-200
y=200

x=100
y=200

x+20%x=100+1/5*100=100+20=120
y-10%y=200-1/10*200=200-20=180

Odp: W tym roku zebrano 120 kwintali zboża z pierwszego pola i 180 kwintali zboża z drugiego pola.
3 5 3