Odpowiedzi

2010-01-27T18:24:07+01:00
Odp:
Ten typ reakcji to reakcja podstawiania (substytucji),fluorowca do alkanu.
Ten związek to -butan,C4H10,zobacz:
C4H10+Br2=C4H9Br+HBr,
Masa,1-bromobutanu jest równa:
M C4H9Br=4*12[g/mol]+9*1[g/mol]+80[g/mol]=48[g/mol]+9[g/mol]+80g/mol]=137[g/mol].
Odp.
Reakcji bromowania poddano butan-C4H10.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-27T18:30:07+01:00
Witam

Otrzymanie w reakcji HBr świadczy o nasyconości węglowodoru i substytucyjnym charakterze reakcji :

Cn H2n+2 + Br2 = Cn H2n+1 Br + HBr
137u
Na masę 137u składa się n*12u + (2n+1)*1u + 1*80u czyli mamy :

137 = 12n +2n + 1 + 80
137 = 14n + 81
14n = 56
n = 4 , a to jest il. at. C w cząsteczce węglowodoru, którego wzór jest zatem

C4 H10 czyli butan.

pozdrawiam
czarnadziura
5 4 5