PILNE! Proszę o samodzielne odpowiedzi ;) Jak wszystko będzie ściągnięte z neta to zgłoszę spam .
Za najlepsze rozwiązanie dam Najj ;*
Z góry dzięki ;D

Wyjaśnij pojęcia:
-Koran
-Islam
-Teokratyzm
-Dżihad
-Haracz
-Algebra
-Dom Mądrości
-Arabeski
-Meczet
-Minaret

Kim były postacie:
-Mahomet
-Beduin
-Kalifowie

Wymień 5 filarów Islamu.

W jakich okolicznościach narodził się Islam?

Osiągnięcia arabów w nauce i sztuce.

PILNE!.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-27T19:49:49+01:00
Miałam ten temat rok temu . I dostałam ze sprawdzianu 5 ale teraz juz mało pamietam i nie moge znaleść swoich notatek :( .
Ale i tak postaram się pomóc.:

Narodziny Islamu:
571 - narodziny Mahometa
610 - Mahomet doznał objawienia
622 - Mahomet uciekł do Medyny

Islam - Jest to religia monoteistyczna ( to jeśli sie nie myle to w jednego boga)
Koran - Święta księga.

5 filarów :
1. Wyznanie wiary
2. Modlitwa
3. Post
4. Jałmużna
5. Pielgrzymka do Mekki ( chociaż raz w życiu )

To tylko tyle Ale i tak postaram sie jeszcze raz dobrze poszukać . I napewno jeszcze postaram sie tobie pomóc. Ale mam nadzieje że i tak ta moja mała pomoc pomoze . ; DD pzdr. ;*
________________________________________________________________
Znalazłam jakieś stare notatki . Ale malo ich . Ale lepsze to niz nic . ; DDD
Kim był Mahomet ( ok . 570r. - 8 czerwiec 632 ) :
Prorok i twórca islamu, założyciel pierwszej wspólnoty muzułmańskiej, która przobraziła się w teokratyczne panstwo religijne. Muzułmanie wierzą, że jest największym i ostatnim proprokiem jednego Boga, Allaha , a święta księga islamu - Koran, została mu przekazana przez Boga w serii objawień.

Poprawka Filarów :
1. Wyznanie wiary: Nie ma innego Boga oprócz Allaha, a Mahomed jest jego prorokiem.
2. modlitwa: Odprawiana pięc razy dziennie z twarzą zwróconą w stronę Mekki.
3. Jałmużna: Określoną część swych dochodów muzułmanin ma oddawać biednym.
4. Post: W ciagu dziewiątego miesiaca roku muzułmanskiego muzułmanie muszą powstrzymać sie od jedzenia i picia od wschodu do zachodu słońca.
5. Pilegrzymka do Mekki: Muzułmanin musi ją odbyć przynajmniej raz w zyciu .

To na tyle . ; *** . Mam nadzieje że ta pomoc bedzie sie liczyła . ; DD Nawet jak taka skromna.
3 3 3
2010-01-27T21:08:15+01:00
Koran -święta księga islamu; zbiór zasad dogmatycznych, religijno-prawnych i etycznych uznanych za objawione przez Boga Mahometowi za pośrednictwem Archanioła Gabriela w języku arabskim.
Islam- "oddanie Bogu", religia monoteistyczna powstała w VII w. w Arabii. Twórcą islamu był prorok Mahomet, głoszący, że jest wysłannikiem Boga, który objawił mu nową religię w Koranie. Islam uznaje Allaha za jedynego Boga, głosi wiarę w sąd ostateczny oraz w karę lub nagrodę po śmierci. Zasady islamu są zawarte w Koranie oraz sunnie (tradycji); 2 gł. odmiany: sunnizm i szyizm. Gł. miejsce kultu — Mekka.
Dżihad-obrona religii,Święta Wojna
Haracz- słowo pochodzenia arabskiego- podatek gruntowy ze zdobywanych od VII w. przez Arabów ziem, na których zachowano stare systemy fiskalne bizant., sasanidzkie i dotychczasowych użytkowników, niemuzułmanów.
Algebra- termin pochodzi od tytułu dzieła uczonego arabskiego Al-Chuwarizmiego.Algebra to jeden z najstarszych działów matematyki; początkowo algebra. była właśc. teorią rozwiązywania równań (IX w.)
Arabeski-ornament ze stylizowanych wici roślinnych i motywów geom. o układzie symetrycznym, wykształcony w sztuce islamu; w okresie renesansu i klasycyzmu wzbogacony o motywy figuralne.
Meczet- świątynia muzułmańska
Minaret-wieża przy meczecie, z której muezzin 5 razy w ciągu dnia wzywa wiernych na modlitwę.
Mahomet-założyciel islamu, twórca kalifatu arabsko-muzułmańskiego. Wg doktryny islamu Mahomet jest ostatnim prorokiem jedynego Boga. Jego misja jest uznawana przez muzułmanów za odnowienie i kontynuację przesłania przynoszonego przez innych proroków. Prawodawca, założyciel teokratycznego państwa.
Beduini- pasterska ludność koczownicza zamieszkująca pustynie Bliskiego Wschodu i północnej Afryki.
Kalifowie- następcy Mahometa, świeccy i religijni przywódcy społeczności muzułmańskiej, władcy państwa muzułmańskiego.
OBOWIĄZKI MUZUŁMANINA-1)pielgrzymka do Mekki,2)wyznanie wiary,3)post,4) jałmużna,50modlitwa (5 razy dziennie)

Islam powstał, gdy ludność arabska była podzielona na plemiona i nie miała własnego państwa. Mahomet zjednał liczne plemiona dla swojej nauki.Mahomet stał się nie tylko autorytetem religijnym, ale także przywódcą politycznym i dowódcą wojskowym.
Osiągnięcia:style architektoniczne:mauretański,arabeski.
upowszechnienie w Europie cyfr arabskich,
filozofia arabska,
rozwiniecie medycyny,astronomii, matematyki,
rzemiosło artystyczne,
wysoki poziom osiągnęła muzyka poezja i sztuki plastyczne.
1 5 1