DAJE TAKIE NIETYPOWE ZADANIE;P

proszę o krótkie i zrozumiałe wyjaśnienie na czym polega czas strefowy oraz zmiana czasu na 180 południku a do tego 3 przykładowe, nierozwiązane zadania z czasu strefowego i południka 180(tylko żeby były na poziomie 1 gimnazjum)

życzę powodzenia z tak ciężkim zadaniem! xd
daję dużo punktów jak na takie zadanie wiec liczę na rzetelne odp

3

Odpowiedzi

2010-01-28T13:28:19+01:00
Czas strefowy ma 24 strefy 1 strefa to 1 godzina
czyli np. olsztyn np leży na południku który ma 15stopni zach a moskwa na południku który ma 30 stopni zach dzieli od nich 15 stopni prawda czyli jedna godzina a w olsztynie jest 12;00
czyli idziemy w prawo do moskwy bo tam chcemy obliczyc cza s czyli dodajemy 12;00+1h=13:00
która godzina czsu strefowogo będzie w Krakowie 15 STOPNI E jeśli w w sydney jest 30 stopni E jesli w w sydney jest godzina 15;00

która godzina czsy strefowego będzie w nowym jorku 60 stopni W jeśli w zakopanym 45 stopni W jest godzina 20;00

która godzina czsu strefowego będzie w kalkucie 75 stopni E gdy w kazachstanie 30 stopni W jest godzina 10;00
4 5 4
2010-01-28T14:24:09+01:00
1) Czas strefowy
360*-24h
15*- 1h

Ważny jest zatem południk 00 ponieważ miejscowości położone na E od tego południka mają czas miejscowy późniejszy (większy), a miejscowości położone na W mają czas wcześniejszy.

Czas strefowy jest to czas obowiązujący w strefach o szerokości 15° długości geograficznych.

1. Oblicz, która godzina czasu strefowego jest w miejscowości A 96*10’E, jeśli w Warszawie 21*E jest 31 marca godzina 22:30.
a) Dla Warszawy południk srodkowy strefy czasowej to 15*E, dla miejscowości A to 90*E.
b) 90*E-15*E=75*
c) Układamy równanie
1h – 15*
x-75* wykonujemy działania na krzyż
75=15x
X=5h
22: 30+5=3: 30 ,1 kwietnia
d) Czemu dodałam czas, a więc otwórz sobie podręcznik na stronie, na której jest mapka strefy czasowe na ziemi. Z tej mapy wynika, że w stosunku do południka 0* na wschód dodajemy godziny, a na zachód odejmujemy. ( ruch obrotowy)
e) Linia zmiany daty – umowna linia na mapie stref czasowych, przebiegająca głównie wzdłuż południka 180 stopni
w załączniku masz wszytko rozrysowane i dokładnie wytłumaczone
1.Oblicz jaki jest czas strefowy na 99oE wiedząc że na 179oW jest godzina 23:00 czasu miejscowego. Innych zadan szukaj na zadane.pl bo po prostu nie wiem na jakim poziomie są zadania w gim Mam nadzieję że pomogłam pozdrawiam
2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-28T15:45:23+01:00
Czas strefowy to czas obowiązujący w strefie oddalonej o 7*30' długości geograficznej na wschód i zachód od południka środkowego danej strefy. Południkami środkowymi są południki O*, 15* i wielokrotność liczby 15 (30, 45, 60, 75 itd. aż do 180).
Na Ziemi ustalono 24 piętnastostopniowe strefy czasowe.

lub inna definicja:

czas strefowy ( czas urzędowy) - mierzony na podstawie górowań słońca nad środkowym południkiem danej strefy ( takich stref ustalono 24 - każda o rozciągłości 15' ['-stopni] )

przykładowe zadania:
1.W Warszawie (21*E) jest godzina 18 czasu środkowoeuropejskiego. Którą godzinę wskazują zegary w Nowym Jorku (74*W) i w Tokio(140*E)?
2. Oblicz która godzina czasu strefowego jest w Kairze (31*E) gdy w Hamilton( 65*W) jest godzina 14.00.
3. Która godzina jest w Tokio (139*E) gdy w Honolulu (157*W)jest godzina 7.00.

Zmiana czasu na 180 południku:
Granicą zmiany daty jest 180 południk.
Przekraczając granicę zmiany daty z zachodu na wschód czyli z półkuli wschodniej na zachodnią pozornie zyskujemy 1 dzien (powtarza się te samą date)

180*
|
zach.---->wsch.
11.1 11.1
piątel ----> piątek

Przekraczając granicę zmiany daty z wschodu na zachód tracimy jeden dzien (opuszczamy 1 date)

180*
|
zach<----wsch
11.1 9.1
niedz.<---piątek


zadania:
1. 1 września w Warszawie(21*E) jest godzina 18.00 czasu strefowego. Zakreskuj obszar, w którym jest juz 2 września.
2.Zamaluj strefę w której czas jest o 8 godzin wcześniejszy niż w warszawie.
3. 20 maja w Nowym Jorku(74*W) jest godzina 8.00, która godzina i jaka jest data jest w Warszawie(21*E)?

mapka do zadan w załączniku;]





zadania:
1. 1 września w Warszawie(21*E) jest godzina 18.00 czasu strefowego. Zakreskuj obszar, w którym jest juz 2 września.
2.Zamaluj strefę w której czas jest o 8 godzin wcześniejszy niż w warszawie.
3. 20 maja w Nowym Jorku(74*W) jest godzina 8.00, która godzina i jaka jest data jest w Warszawie(21*E)?