Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-28T18:01:35+01:00
Jesienią 1794 roku wojska carskiego pogromcy Powstania Kościuszkowskiego, generała Suworowa szturmowały Pragę. Bronił jej, obok innych oddziałów, pułk żydowski, liczący około 500 ludzi. Kozacy Suworowa popisywali się okrucieństwem, wycinali w pień i obrońców, i mieszkańców, palili domy, ofiary wrzucali w ogień.Wówczas Szmul Zbytkower kazał ze swego dworu po praskiej stronie Wisły, na obecnej Szmulowiźnie obiecać rosyjskim sołdatom, że każdy z nich, który mu przyprowadzi żywego Polaka lub Żyda, otrzyma złotego dukata, a każdy, kto przyniesie zwłoki do pogrzebania, dostanie srebrnego rubla.
I wystawił u tego dworu dwie baryłki, jedną pełną dukatów, drugą rubli.
Pod wieczór obie były puste, czyli, że wykupił od śmierci z tysiąc ludzi, a dwa razy tyle przytargano mu zabitych...
12 1 12
2010-01-28T18:06:19+01:00