Odpowiedzi

2009-10-04T20:45:42+02:00
Któres z dziadków-babć ze strony ojca lub matki miało oczy niebieskie i "dziadkowie" tych dziadkow <mieli oczy niebieskie> (itd)

w tej rodzinie brązowy kolor oczu jest dominujący
a niebieski RECESYWNY-->to cecha ukryta &#39;pojawia się" co drugie pokolenie -po dziadkach

rozpisze to

F1-pokolenie rodziców (Kasia, Kuba) F2-pokolenie dzieci
P-dziadkowie

A-dominujący (braz.)
a-recesywny (nieb.)

P AA*aa

(teraz sie cecha dominujaca laczy z recesywna i to jest pokolenie rodzicow)
F1 Aa * Aa <3:1 -fenotypowa>
(teraz jest wymieszanie cech-kazda z kazda-pokolenie dzieci)
F2 AA Aa Aa aa <1:2 :1-genotypowa>

to "aa" to oczy niebieskie reszta brazowe--> "AA Aa Aa" bo A -cecha dominujaca (braz.)
2009-10-04T20:50:54+02:00
Kasia - Aa (heterozygota - przeważa barwa ciemna czyli brązowa)
Kuba Aa (heterozygota)

Dzieci
1. AA - oczy brązowe
2. Aa - oczy brązowe
3. Aa - oczy brązowe
4. aa - oczy niebieskie

A-ciemna barwa - brązowa
a-jasna barwa - niebieska

Rodzice są heterozygotami (Aa),czyli mają 1 allel dominujący i 1 recesywny. Gen A jest dominujący względem genu a. Jeżeli skrzyżujemy ze sobą osobniki o genie Ab to powstaną trzy kombinacje genów: AA, Aa (x2), aa.
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-04T21:32:18+02:00
A-barwa brązowa
a- barwa niebieska

rodzice: Aa×Aa
gamety: A,a×A,a
pokolenie 1: AA,Aa,Aa,aa

genotyp aa - odpowiada barwie niebieskiej
Jeat to możliwe ponieważ rodzice mieli oczy brązowe w heterozygocie, czyli posiadali allel dominujący i allel recesywny (odpowiadający za barwę niebieską).