Port Lulea, leżący w północnej części Morza Bałtyckiego, jest zamarznięty prawie przez cztery miesiące w roku, a leżący na podobnej szerokości geograficznej port w Narwiku (nad Morzem Norweskim) nigdy nie zamarza. Wyjaśnij przyczynę tego zjawiska.

2

Odpowiedzi

2010-01-28T20:34:28+01:00
Ciepły prąd morski (północnoatlantycki) ociepla skandynawię.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-28T20:41:01+01:00
Dzieje się tak z kilku przyczyn, m.in.: Morze Bałtyckie jest słabo zasolone, a im większe zasolenie tym mniejsza temp. zamarzania. Nad Morzem Norweskim występuje prąd ciepły - płn.atlantycki (Norweski). Prąd ciepły przynosi ciepłe wody i sprawia, że porty nawet poza kołem podbiegunowym nie zamarzają. Prąd podnosi temp. powietrza o co najmniej 5*C i sprawia, iż granica lasu iglastego (tundry) jest przesunięta daleko na północ.
2 5 2