Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-28T19:45:53+01:00
Rola wątroby

- Wchłonięte cukry proste, aminokwasy i kwasy tłuszczowe dostają się żyłą wrotną do wątroby.

– Wątroba uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów:

* utrzymuje stały poziom glukozy we krwi – przekształca jej nadmiar w glikogen (glikogenogeneza),
* magazynuje glikogen, rozkłada go w reakcjach glikogenolizy do glukozy,
* dokonuje dezaminacji aminokwasów,
* syntetyzuje mocznik, białka krwi (z wyjątkiem g-immunoglobulin),
* utlenia kwasy tłuszczowe,
* syntetyzuje fosfolipidy, cholesterol,
* produkuje żółć,
* neutralizuje trucizny,
* magazynuje żelazo, witaminy A, D, B12,
* produkuje heparynę (substancję zapobiegającą krzepnięciu krwi),
* produkuje duże ilości ciepła.

- Z wątroby naczynia krwionośne niosą substancje odżywcze do komórek ciała.
2010-01-28T19:47:44+01:00
- neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
- toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)

syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
- przekształca puryny w kwas moczowy
-węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
- aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
-magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
-wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
- produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
- wytwarza i magazynuje enzymy
- buforuje poziom glukozy we krwi
- produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
- zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
- u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
- gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.



powinno być dobrze:*
2010-01-28T19:49:11+01:00
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi:
* neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki)
* toksyczny amoniak przekształca w mocznik
* syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
* przekształca puryny w kwas moczowy
* węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze
* aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
* magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
* wytwarza żółć, która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
* produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi
* wytwarza i magazynuje enzymy
* buforuje poziom glukozy we krwi
* produkuje ciepło, bierze udział w termoregulac
* zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
wątroba spełnia cztery funkcje:
* detoksykacyjną
* metaboliczną
* zapasową
* magazynującą.