Odpowiedzi

2010-01-28T20:00:29+01:00
X-pierwsza liczba
y-druga liczba

(x/y)*100% - w taki sposób liczymy, jakim procentem liczby "y" jest liczba "x"
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-28T20:05:12+01:00
To bardzo proste... weźmy sobie dwie liczby, ale jedna jest większa od drugiej (jak są równe to z miejsca mamy 100%)... np. 5 i 10

w liczniku zapisujemy tą mniejszą, a w mianowniku większą i wszystko mnożymy razy 100%:

⁵/₁₀*100%=½*100%=50%

tak 5 jest to 50% z liczby 10

następny przykład już nie taki prosty... mamy 13 i 46:

¹³/₄₆*100%=¹³/₂₄*50%=¹³/₁₂*25%=¹³*²⁵/₁₂ %=³²⁵/₁₂%≈27%

tak więc możemy nawet liczyć, że *100% dajemy od razy do licznika. Przykład dla 3 i 21:

³/₂₁*100%=³*¹⁰⁰/₂₁=³⁰⁰/₂₁%=¹⁰⁰/₇%≈14,2%

jeszcze pare:

2 i 8:
²/₈*100%=¹/₄*100%=25%

25% liczby 8 to 2

5 i 130:
⁵/₁₃₀*100%=⁵/₁₃*10%=⁵⁰/₁₃%≈3,84%

5 jest to 3,84% z liczby 130.

tu masz zapisane to ładniejszą czcionką:http://www.math.edu.pl/jakim-prcentem-jednej-liczby
http://www.math.edu.pl/jakim-prcentem-jednej-liczby
2010-01-28T20:06:25+01:00
Ja to obliczam sposobem tzw. proporcji czyli

zapisujemy co mamy szukane a co wiemy
100% - a
x - b

a następnie mnożymy na krzyż

x= 100% * b / a

x - jest to liczba szukana

najłatwiej będzie to pokazać na przykładzie jak mamy zadanie

Jakim procentem liczby 300 jest liczba 24?

100% - 300
x - 24

x=100% * 24 / 300
x=2400/300
x=8%


Ile wynosi 8% z liczby 300?

100% - 300
8% - x

x= 8% *300/ 100
x= 24

Dla mnie ten sposób jest najłatwiejszy