Muzeum
Są talerze, ale nie ma apetytu.
Są obrączki, ale nie m wzajemności
od co najmniej trzystu lat.

Jest wachlarz - gdzie rumieńce?
Są miecze - gdzie gniew?
I lutnia ani brzęknie o szarej godzinie.

Z braku wieczności zgromadzono
dziesięć tysięcy starych rzeczy.
Omszały woźny drzemie słodko
zwiesiwszy wąsy nad gablotką.

Metale, glina, piórko ptasie
cichutko tryumfują w czasie.
Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu.

Korona przeczekała głowę.
Przegrała dłoń do rękawicy.
Zwyciężył prawy but nad nogą.

Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć!

Wisława Szymborska

a tu są zadania do wierszu:
1.Spróbuj określić temat wiersza
2.W jaki sposób tytól wiersza łączy się z jego tematem
3.Co wiemy o podmiocie lirycznym? Jakie słowa na to wskazują?
4.Określ sytuacje liryczną tego utworu
5.Jaka atmosfera panuje w muzeum
7.Na jakiej zasadzie kompozycyjnej zostały zbudowane dwie pierwsze strofy?
8.Jaka jest różnica między życiem ludzkim a eksponatem muzealnym?
9. Jaki stosunek podmiotu lirycznego do zbiorów muzealnych zapowiada trzecia strofa?
10.Co według podmiotu lirycznego ma największą wartość?



Bardzo proszę o te zadanie jak najszybszym czasie
Bardzo dziękuje i pozdr.:*

1

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T09:35:47+01:00
1 tematem ogólnym jest opis muzeum
2poprzez opisy np.:Metale, glina, piórko ptasie
3podmiotem lirycznym jest osoba opisójąca muzeum
wskazuje na to Co do mnie, żyję, proszę wierzyć.
Mój wyścig z suknią nadal trwa.
A jaki ona upór ma!
A jak by ona chciała przeżyć! (cała ta zwrotka)
4 najprawdopodobniej znajduje sie w tym muzeum
5 szara smutna ponura
7w każdym zdajduje sie opis prawdziwego opisu oraz krytyka jego przedstawienia
8życie ludzkie jest przez cały czas a eksponat ten swój czas przydatności wykorzystał
9życie wartości ludzkie

licze na naj
:)
3 5 3