Ankieta personalna
1.Imię i nazwisko:Aleksander Fredro
2.Data urodzenia:
3.Miejsce urodzenia:
4.Przebieg edukacji:
5.Przebieg służby wojskowej:
6.Pierwsza próba literacka:
7:Źródła inspiracji (sformułuj opinie):
a)tragedia francuska
b)komedia wodewila
c) twórczość Moliera
8.Dorobek literacki

2

Odpowiedzi

2010-01-30T10:31:54+01:00
2.ur. 20 czerwca 1793

3. w Surochowie

4.Nauka w domu; z trudem zapamiętywał wszelkie informacje

5.Wstąpienie do Wojsk Księstwa Warszawskiego; niewola w wilnie; ucieczka do Paryża

6.Strach Nastraszony" w wieku 12. lat

7.W wolnym czasie siadał i pisał; koledzy z wojska wyjaśniali mu niektóre zasady pisania; inspirowały go dzieła Moliera i paryskie teatry

8.wiele utworów literackich, z czego najpopularniejsze to "Damy i Huzary", "Pan Jowialski", "Śluby Panieńskie", "Zemsta"
8 4 8
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T10:36:28+01:00
1.Imię i nazwisko:Aleksander Fredro
2.Data urodzenia:20 czerwca 1793
3.Miejsce urodzenia:Surochowie,
4.Przebieg edukacji: I – nauka w domu (pod okiem guwernera), polegała na pamięciowym opanowywaniu wiedzy książkowej, Fredro wspomina ją następująco: "w młodych latach nie okazywałem zdolności do nauki", II (szkoła życia) – nabieranie doświadczenia życiowego, "odtąd zaczęła się dla mnie szkoła świata, najpraktyczniejsza, najbardziej urozmaicona".
5.Przebieg służby wojskowej:W 1809 (w wieku 16 lat) zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego, później był w wojsku Napoleona. W 1812 wziął udział w wyprawie Napoleona na Moskwę (otrzymał wówczas Złoty Krzyż Virtuti Militari). W latach 1813–1814 przebył całą kampanię napoleońską jako oficer ordynansowy w sztabie cesarza.W 1814 został odznaczony Krzyżem Legii Honorowej.
6.Pierwsza próba literacka:"Pan Gelthab". Sztuka, napisana z dużym humorem i wdziękiem, opowiada o perypetiach młodego szlachcica starającego się o rękę córki tytułowego dorobkiewicza, usiłującego jednocześnie wydać ją za księcia.
7:Źródła inspiracji (sformułuj opinie):
a)tragedia francuska
b)komedia wodewila
c) twórczość Moliera
8.Dorobek literacki
* Gwałtu, co się dzieje!
* Intryga naprędce (wystawiona 1815)
* Damy i Huzary
* Dożywocie (wystawiona 1835)
* Mąż i żona (wystawiona 1821)
* Cudzoziemszczyzna
* Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw (wodewil)
* Odludki i poeta
* Pan Geldhab (wystawiona 1821)
* Pan Jowialski (wystawiona 1832)
* Śluby panieńskie czyli Magnetyzm serca (wystawiona 1833)
* Trzy po trzy
* Nocleg w Apeninach
* Wielki człowiek do małych interesów (wystawiona 1877)
* Wychowanka
* Paweł i Gaweł
* Ożenić się nie mogę
* Zapiski starucha
* Zemsta (wystawiona 1834).
* Piczomira królowa Branlomanii
* Sztuka obłapiania
* Rewolwer (komedia)



powinno być dobrze:*
ps;7 nie wiem
13 4 13