Podkreśl równanie, które dotyczy podanego zadania. Rozwiąż to równanie i wyniki sprawdź z warunkami zadania.

Janek w czasie wakacji jeden miesiąc poświęcił na pracę zarobkową. Najpierw ścinał trawnik u sąsiadów, potem na wsi zbierał truskawki, za które otrzymał dwa razy większe wynagrodzenie niż za ścinanie trawy i jeszcze 25 zł, a za pomoc przy żniwach otrzymał 3 razy tyle pieniędzy co za poprzednie prace razem. Za miesiąc pracy zarobił 580 zł. Jakie wwynagrodzenie otrzymał Jacek za poszczególne prace?
a) 9x + 75 = 580 c) 12x + 25 = 580
b) 14x + 100 = 580 d) 12x + 100 = 580

Analiza zadania Sprawdzenie z warunkami
zadania

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T11:44:53+01:00
X - tyle zarobił Janek za ścinanie trawnika
2x + 25 - wynagrodzenie za zbieranie truskawek
3(3x + 25) - wynagrodzenie za pomoc przy żniwach
x + 2x + 25 + 3(3x + 25) = x + 2x + 25 + 9x + 75 = 12x + 100
12x + 100 = 580 - chodzi o równanie D
12x = 480
x = 40 - zarobek za ścinanie trawnika
2x + 25 = 2*40+25 = 80+25=105 - zarobek za zbieranie truskawek
3(3x + 25) = 3 * (120+25) = 3 *145 = 435 - zarobek za pomoc przy żniwach
spr.: 40+105+435 = 580 zł - zgadza się
Odp.: Janek zarobił: przy ścinaniu trawnika 40 zł, przy zbieraniu truskawek 105 zł, a przy żniwach 435 zł.
2010-01-30T12:22:26+01:00
Jak to robiłam krok po kroku
(x+x*2+25)*3=580
x-kasa za ścinanie trawnika
x*2+25-kasa za zbieranie truskawek
*3-za żniwa dostał trzy razy tyle co łącznie za ścinanie trawnika i zbieranie truskawek
teraz skruciłam do najprostszej postaci :
x+x*2+25=3x+25
3x+25*3=9x+75
9x+75=580
równanie A jest prawidłowe
ROZWIĄZANIE
9x+75=580 |-75 zabieram z karzdej strony po 75
9x =580 |:9 dziele obie stroy przez 9
x =64,444444444444444444444444444444
liczyłam na kartce i w kalkulatorze i zawsze wychodził taki wynik

liczę na Naj bo szczegółowo i po ludzku ...;-)))