Zad1. Cenę sukienki obniżono o 33⅓ % pierwotnej ceny. Ile procent pierwotnej ceny trzeba zapłacić za tę sukienkę? Zamień ten procent na ułamek.

Zad2. W domu państwa Oszczędowskich miesięczne wydatki wynoszą 2000 zł. 80% tej kwoty państwo Oszczędowscy wydają na artykuły spożywcze. Ile miesięcznie wydają państwo Oszczędowscy na artykuły spożywcze?

Zad3. Marek ma w swojej kolekcji 120 żołnierzy. 90% żołnierzy Marek otrzymał w prezencie. Resztę kupił za własne oszczędności. Ile żołnierzy Marek kupił za własne oszczędności?

Zad4. Fabryka mebli "Czarny Dąb" produkuje rocznie 500 sztuk łóżek. Łóżka stanowią 20% całej produkcji mebli. Ile sztuk mebli produkuje rocznie fabryka "Czarny Dąb"?

Zad4. Tadek wszedł do księgarni skuszony następującą wywieszką "Tylko dzisiaj wszystkie ceny obniżamy o 15%". Korzystając z oferty kupił następujące pozycje (ceny sprzed obniżki): "Potop" Henryka Sienkiewicza za 80 zł, "Winnetou" Karola Maya za 120 zł oraz "Pan Samochodzik i Templariusze" Zbigniewa Nienackiego za 20 złotych. Ile Tadek zapłacił za wszystkie książki?

P.S.Dam najlepszy i wszystkie gwiazdki.Ale pod jednym warunkiem że wszystko będzie dobrze.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T12:12:35+01:00
Zad.1
100%-33%=67%
Odp. Trzeba zapłacić 67% pierwotnej ceny.

Zad.2
2000 zł - miesięczne wydatki
80% wydają na artykuły spożywcze

80%=80/100
80/100 * 2000 = 80*20 = 800

Odp. 800 zł

zad.3
120 żołnierzy - kolekcja Marka
90% - otrzymał w prezencie
100%-90% = 10% - kupił za własne pieniądze

10%=10/100=1/10
1/10*120=12

Odp. 12 żołnierzy.



zad.4
500 sztuk łóżek stanowi 20% całej produkcji mebli
x - ilość sztuk całej produkcji

20%=20/100=1/5
1/5*x=500
x=500 * 5
x=2500

Odp. 2500 sztuk wynosi cała produkcja.

zad.5
15% - obniżka cen
ceny sprzed obniżki: "Potop" Henryka Sienkiewicza za 80 zł, "Winnetou" Karola Maya za 120 zł oraz "Pan Samochodzik i Templariusze" Zbigniewa Nienackiego za 20 złotych.

15%=15/100=3/20

3/20*80=3*4=12
80-12=68 zł

3/20*120 =3*6=18
120-18=102 zł

3/20*20=3
20-3=17 zł

68zł + 102 zł+17 zł= 187 zł

Odp. 187 zł zapłacił Tdek za wszystkie książki.


1 5 1
2010-01-30T12:21:40+01:00
1. 100% - 33 i 1/3% = 200/3
2.80%*2000zł= 0,8*2000zł=1600zł
3.100%-90%=10%
10%*120=0,1*120=12
12 kupił za swoje oszczędności
4.x-wszystkie meble
20%x=500-łóżka
100%-20%=80%-reszta mebli
80%x=2000
2000+500=2500-wszystkie meble
5.100%-15%=75%
75%*80=0,75*80=60
75%*120=0,75*120=90
75%*20=0,75*20=15
60+90+15=165 zł
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2010-01-30T12:34:36+01:00
Zad1.
(100% - 33 1/3 %) = 66 2/3%
66 2/3% = 2/3
Trzeba zapłacić 2/3 ceny.

Zad2.
2000 * 80% = 2000/1 * 80/100 = 1600
Państwo O wydają miesięcznie 1600zł na artykuły spożywcze.

Zad3.
100% - 90% = 10%
120 * 10% = 120/1 * 10/100 = 12
Marek kupił 12 żołnierzy.

Zad4.
20% - 500 /*5
100% - 2500
Fabryka "Czarny Dąb" produkuje rocznie 2500 sztuk mebli.

Zad4.
100% - 15% = 85%

80 * 85% = 80/1 * 85/100 = 680/10 = 68 (zł)
120 * 85% = 120/1 * 85/100 = 1020/10 = 102 (zł)
20 * 85% = 20/1 * 85/100 = 170/10 = 17 (zł)

68zł + 102zł + 17zł = 187zł

Tedek zapłacił 187zł za wszystkie książki.
1 5 1