HEJKA CZY MÓGŁBY MI KTOŚ DOBRY Z CHEMII WYTŁUMACZYĆ W NAZWACH ZAWIĄZKÓW NIEORGANICZNYCH-TLENKI,WODORKI,WODOROLTENKI, KWASY,SOLE JAK SIĘ USTALA TĄ LICZBĘ W NAWIASIE NP. FeS-SIARCZEK ŻELAZA (II) JAK DOJŚĆ DO TEJ DWÓJKI? Z GÓRY DZIĘKI
DAJE NAJ

3

Odpowiedzi

2010-01-30T13:48:32+01:00
Jeśli dobrze zrozumiałam to ta dwójka w nawiasie to po prostu wartościowość żelaza. np. jakby było H3PO4 czyli kwas fosforowy (v) to ten kwas "ma w składzie" V-wartościowy fosfor. ;)
2010-01-30T13:53:42+01:00
Jeśli jak podałeś w przykładzie:
FeS-SIARCZEK ŻELAZA (II)
znajduje się dwójka przy żelazie
to jest to wartościowość tego pierwiastka(nie związku chemicznego),
wartościowości możesz znaleźć na tablicy wartościowości.
Jeśli dany pierwiastek np. żelazo ma dwie wartościowości (II i III)
to musimy napisać tą wartościowość przy nazwie pierwiastka w nawiasie.
Ale jak pierwiastek ma jedną wartościowość np. Al-glin (III) to nie piszemy jej przy nazwie pierwiastka.
Zawsze gdy pierwiastek ma więcej niż jedną wartościowość to musimy ją przy jego nazwie napisać.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T14:14:44+01:00
Tlenki to np. FeO - wtedy żelazo i tlen jest dwuwartościowe , ponieważ tlen jest dwuwartościowy ( gdy jest taka sama wartościowość to się jej nie pisze)
a np Fe2O3 to uzgadniamy na ukos (bo tlen jest zawsze dwuwartościowy a żelazo w tym przykładzie 3 wartościowe)
wodorotlenki składają się z metalu i grupy OH ( jest zawsze jednowartościowa )
np.NaOH wodorotlenek sodu ( sód jest jednowartościowty i grupa OH też więc nie musimy nic uzgadniać )
a np. Al( OH )3 jest tak poniewaz glin jest trzywartościowy i musisz za nawiasem napisać 3 (jakby był metal dwuwartościowy to za nawiasem by była 2)
kwasy ;
H2SO4 - kwas siarkowy (VI) otrymywanie H20 + SO3-->H2SO4 ( reszta kwasowa jest dwuwartościowa)
SO2+H2O-->H2SO3 kwas siarkowy (IV)( reszta kwasowa jest dwuwartościowa)
CO2 + H2O-->H2CO3 kwas węglowy( reszta kwasowa jest dwuwartościowa)
N2O3 + H2O --> 2 HNO2 kwas azotanowy ( III )( reszta kwasowa jest jednowartościowa)
N2O5+H2O-->2HNO3 kwas azotanowy (V)( reszta kwasowa jest jednowartościowa)
P2O5 + 3H2O-->2H3P04 kwasfosforanowy (V)( reszta kwasowa jest trzywartościowa)
otrzymywanie soli:
1. METAL + NIEMETAL ----> SÓL BEZTLENOWA (sól kwasu beztlenowego)
np.2 Na + Cl2 ----> 2 NaCl
2. METAL + KWAS ----> SÓL + H2 (cząsteczka wodoru w stanie gazowym)
np.Ca + H2CO3 ----> CaCO3 (osad) + H2 (gaz)
Ca + 2 H+ + CO3 2- ----> CaCO3 (osad) + H2 (gaz)
3. TLENEK METALU + KWAS ----> SÓL + WODA
CaO + H2CO3 ----> CaCO3 (osad) + H2O
4. ZASADA + KWAS ----> SÓL + WODA
H2SO4 + 2 NaOH ----> Na2SO4 + 2 H2
5. TLENEK NIEMETALU (BEZWODNIK KWASOWY) + TLENEK METALU ----> SÓL TLENOWA
CaO + SO3 ----> CaSO4
6. TLENEK NIEMETALU (BEZWODNIK KWASOWY) + ZASADA ----> SÓL TLENOWA + WODA
SO3 + Ca(OH)2 ----> CaSO4 + H2O

FeS-SIARCZEK ŻELAZA (II) siarczek jest dwuwartościowy a żelazo dwu i trzy ale jeżeli za siarczkiem nie ma żadnej cyfry to znaczy , że żelazo ma taką samą wartościowość jak żelazo czyli 2