Wielkości odwrotnie proporcjonalne

1.Samochód przejechał pewną drogę w ciągu 2,5 godziny . W jakim czasie przejedzie tę drogę
gdy :

a) zmniejszy prędkość
o 20% b) zwiększy prędkość dwukrotnie

2.Samochód przejechał pewną drogę z prędkością 50km/h . Z jaką prędkością musiałby jechać aby pokonać tę drogę w czasie

a) czterokrotnie krótszym b) o 60% dłuższym

proszę o podanie rozwiązań . ;)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-05T16:00:32+02:00
1. a)
100% - 2,5 h
20% - x

x=2,5 * 20/ 100=0,5

2,5 + 0,5 = 3h

b)
2,5 h : 2 = 1h15 min


2.a)
100%-50km/h
400% - x

x= 400*50/100= 200km/h

b)
100%-50km/h
60%-x

x=60*50/100= 30km/h
7 4 7
2009-10-05T16:05:52+02:00
Zad 1.
a)
s = v * t s - droga, v - prędkość, t - czas
v*2,5 = [v - 20%*v]*t
2,5v = v(1 - 0,2)*t / :v
2,5 = 0,8t /:0,8
t=3,125 , po zmniejszeniu prędkości o 20% samochód przejedzie ten dystans w ciągu 3h 07min 30s
b)
v*2,5 = 2v*t /:2v
t=1,25 , po 2-krotnym zwiększeniu prędkości samochód przejedzie ten dystans w ciągu 1h 15min
Zad 2.
a)
s = v * t s - droga, v - prędkość, t - czas
50*t = v*¼t /:¼t
v=200 km/h
b)
50*t = v*[t + 60%t]
50t = v*t(1+0,6) /:t
50 = v*1,6 /:1,6
v=31,25 km/h
2 5 2
2009-10-05T17:05:33+02:00
Zadanie 1
a)
100% - 2,5 h
20% - x
x=2,5 * 20/ 100=0,5
2,5 + 0,5 = 3h
b)
2,5 h : 2 = 1h15 min

Zadanie 2
a)100% - 50km/h
400% - x
x= 400*50/100= 200km/h
b)
100% = 50km/h
60% = x
x=60*50/100= 30km/h
1 5 1