Po wylaniu wody ze szklanki na jej ściankach pozostaje kilka kropel. Wybierz poprawne wytłumaczenie tego zjawiska.
a) Niektóre krople wody nie spały ze szklanki, gdyż ich cząsteczki miały mniejszą prędkośc niż pozostałe;
b)Krople wody nie spadły ze szklanki, gdyż cząsteczki szklanki i cząsteczki wody mocno się przyciągały;
c)Krople wody nie spadły ze szklanki, gdyż ich cząsteczki mocno się przyciągały między sobą;
d)Ze szklanki nie spadły tylko najmniejsze krople;

OSTRZEŻENIE
- Nie uznaje odpowiedzi typu a b c czy d
- Uzasadnij dlaczego wybierasz akurat tą odpowiedź (tak w 1-2 zdaniach)
- uznaje najlepsze odpowiedzi!

2

Odpowiedzi

2010-01-30T17:29:24+01:00
Krople wody nie spadły ze szklanki, gdyż ich cząsteczki mocno się przyciągały między sobą spadły tylko te krople między którymi występowało mniejsze przyciąganie niż miedzy szklanką a wodą
14 2 14
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-30T17:49:29+01:00
Odp. b)

Kropla ta była przy brzegu szklanki i jej Fp (siła przylegania, w tym wypadku cząstek wody do szklanki) była silniejsza niż Fs (siła spójności, czyli siła oddziaływania na siebie cząstek wody z wodą :D).

Dodatkowe dla ciebie mam :P
w załączniku fotke :P

Fs - siła spójności
Fp - siła przylegania

Jak widac na tłuszczu siła spójności wody ze sobą jest duża i dlatego jest kulka, która jak najmniej dotyka powierzchni tłuszczu.
Fs>Fp

Zaś na szkle woda się rozkłada jak najbardziej (maximum jak jej siła spójności pozwoli), siła przylegania wody do szkła jest duża.
Fs<Fp

Pochwal się tym na fizyce jak bedzie okazja :P oraz tym też taka ciekawostka.

Brom (pierwiastek chemiczny, na tablicy mendelejewa Br [z chemi jestem cienki :P]) to chyba wiesz ;p
Brom niemożna trzymac w szklanym naczyniu, poniewaz cząstki bromu sa tak małe, że przejdą przez to szkło wykorzystując wolne przestrzenie między cząstkami :P Dlatego trzyma się go w metalowych naczyniach xD
24 4 24