Http://www.wiking.edu.pl/upload/historia/images/mozaika_Justynian1.jpg

A.O czym świadczy centralne umieszczenie postaci cesarza Justyniana na mozaice?

B.Dlaczego tylko głowę cesarza otacza aureola?

C.Kto należał do współpracowników cesarza?

D.Na jakich grupach społecznych opierała się jego władza?

E.Co możemy powiedzieć o sprawowaniu władzy w Bizancjum na podstawie tego źródła?

2

Odpowiedzi

2010-01-30T20:37:23+01:00
A. o jego najważniejszej pozycji w państwie, że jego wola jest prawem
B. uważano że cesarz jest pomazańcem bożym
C. duchowni, wielcy myśliciele itp.
D. na arystokracji
E. że wola justyniana jest prawem w/w
10 2 10
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-30T20:45:07+01:00
A. Centralne umieszczenie cesarza Justyniana Wielkiego na mozaice ukazuje jego ważność, pozycję w w Cesarstwie Wschodnim. Zawsze centralne położenie ma skupiać uwagę odbiorcy i symbolizuje zwykle istotność danej postaci, jej "wagę".
B.Tylko głowa cesarza otoczona jest aureolą dlatego, iż w Bizancjum Cesarz uznawany był za człowieka świętego, wybieranego przez Boga, wybranego do rządzenia, za boskiego wybrańca.
C.Do współpracowników cesarza należał kler (patriarcha Konstantynopola), patrycjat oraz dowódcy wojskowi.
D.Władza cesarka opierała się na warstwie patrycjatu oraz duchowieństwa, w związku z tradycją cesarską, wykreowaną w ciągu wieków istnienia Drugiego Rzymu.
E.Na podstawie źródła ikonograficznego można stwierdzić, żę praktycznie cała władza duchowa, jak i świecka skupiona była w rękach cesarza, o czym tez świadczy napis Maximus, czyli najwyższy. Władza była centralna, cesarz można uznać to prawie za monarchię despotyczną, gdyż cesarz posiadał ogromne uprawnienia, jak zresztą widać na źródle - skupia wokół siebie trzy najważniejsze grupy - armię, patrycjat i duchowieństwo.
65 4 65