Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T10:01:39+01:00
Michał Anioł
wyrzeźbił
Dawida- największe najdoskonalsze działo
pietę watykańską
bachusa
namalował:
fresk w Kaplicy Sykstyńskiej - sąd ostateczny
sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej (np. Stworzenie Adama)
podziwiał klasyczne działa, i wzorował się na antycznym pięknie, w jego pracach widać doskonałość proporcji, świetnie obserwował i ukazywał ruch, jego rzeźby są w pełni z harmonizowane - żaden element nie dominuje nad pozostałymi, wykorzystuje piękno struktury kamienia pozostawiając niektóre partie w stanie surowym inne dokładnie szlifując, w rzeźbach z ostatniego okresu pozostawił nawet niektóre partie niedokończone co pozwala zobaczyć rzeźbę w trakcie okresu twórczego, interesowało go napięcie i wyszukane pozy, jego działa ukazują niepokój i schyłkowość, uznaje się go za prekursora baroku ponieważ stosował statuę serpentinata(charakterystyczny układ ciała w literę S)
malarstwo stosował mniej chętnie było podobne do jego rzeźbiarstwa, stawiał głównie na rysunek który opanował do perfekcji
23 4 23
2010-01-31T13:30:52+01:00
MICHAŁ ANIOŁ

Był wychowany na dworze opiekuna sztuki i przyjaciela artystów, florenckiego księcia Wawrzyńca. Tu stykał się z myślicielami i humanistami epoki, którzy wpoili mu wiedzę i kulturze antyku i zamiłowanie do starożytnych dzieł. Miał dwadzieścia pięć lat, gdy wyrzeźbił swoje pierwsze arcydzieło -Pietę a dwadzieścia dziewięć, gdy powstał słynny, mierzący 5,5 metra wysokości posąg biblijnego Dawida, pogromcy Goliata. Michał Anioł jest twórcą wielu innych rzeźb, często bardziej niespokojnych w formie niż Dawid i dzieła innych rzeźbiarzy renesansu. Nie wszystkie udało mu się dokończyć jednak nie z jego winy. Nie zdołał wykonać, wskutek różnych utrudnień w pracy, olbrzymiego grobowca papieża Juliusza II z którego pozostało tylko kilka rzeźb wśród nich figury Jeńców i wielki posąg Mojżesza.Okazał się również świetnym malarzem , gdy powierzono mu ozdobienie freskami sklepienia i wielkiej ściany ołtarzowej kaplicy zwanej Kaplicą Sykstyńską . Sceny biblijne na sklepieniu malował przez 4 lata , walcząc z niewygodami i niemal fizycznymi cierpieniami ,leżąc na wysoko wzniesionym rusztowaniu . 20 lat później wykonał t tejże kaplicy ogromne malowidło ścienne :scenę Sądu Ostatecznego z Chrystusem -Sędzią pośrodku i 314 postaciami tworzącymi kompozycję o niebywałej dynamice - potędze . Wielkim dziełem architektonicznym Michała Anioła jest miendzy innymi kopuła na skrzyżowaniu nazw Bazyliki św Piotra w Watykanie
5 3 5