Odpowiedzi

2010-01-31T10:16:05+01:00
W styl romańskim budowle miały małe okna,ich kształty przypominały figury geometryczne,miały grube i potężne mury,w których były otwory służące do obrony.Budowle sprawiały wrażenie ciężkich.Bylo tam ciemno,ponuro i było tam dużo wilgoci. A w gotyku budowle miały wiele okien, wypełnianych zazwyczaj witrażami, strzeliste wieże, bogato zdobione portale,sprawiały wrażenie lekkich i unoszących się ku niebu.W środku były zawsze freski.
125 4 125
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T10:18:21+01:00
Romańska
w architekturze obowiązywały zasady prostoty i
symetrii.Charakterystycznym elementem konstrukcji budowli był półkulisty luk.Zabytki sztuki romańskiej to głównie kościoły

charakterystyka
-półkolisty łuk w architekturze
-cięszkie sklepienia kolebkowe i krzyżowe,wsparte na masywnych murach
-niewielkie ostre okna
-bogato rzezbione portale z półkolistym tymponami
-barwne freski na wewnętrznych ścianach budowli

Gotycka
W sztuce gotyckiej najważniejszą role odgrywały przestrzeń i świało.Zabytki tej sztuki to ogromne kamienne kościoły o bardzo wysokich nawach.Dlatego średniowiecze nazywane jest <<czasami katedr>>.Poza tym w okresie gotyckim wznoszono wiele budowli Swieckich.Były to zamki i pałace,ratusze miejskie oraz domy mieszkalne
charakterystyka:
-sklepienia krzyżowo-zebrowe,wspartena podporach umieszczonych na zewnątrz budowli
-stosowanie w architekturze łuku ostrego
-liczne i ogromne okna, zdobione maskwerkiem oraz witrażami
-rzeżbione lub malowane ołtarze o składnych skrzydłach
-rozwój malarstwa tablicowego
103 3 103