Co to jest jagoda,(tylko nie jagoda ale owoc),strąk, pestkowiec, orzech,żołądż...
A) Napisz jakie cechy budowy owoców umożliwiają rozsiewanie nasion przez:
-wiatr......................................................................................................................................................................................
-
zwierzęta.................................................................................................................................................................................
Wpisz w jaki sposób są rozsiewane owoce przedstawione na foto:
A)RZEP TEN TAKI KTÓRY SIĘ PRZYCZEPIA...
B)SKRZYDLAKI KLONU

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T10:24:56+01:00
Jagoda- jest to mięsisty owoc zawierający wewnątrz nasiona
strąk- suchy, pojedynczy owoc, pękający dwustronnie
orzech- owoc suchy, niepękający, zwykle jednonasienny. W całości odpada od rośliny matecznej :)
a)
wiatrosiewność(rozsiewanie przez wiatr)- wytwarzanie specjalnych aparatów lotnych(np.puchowe pióropusze u mniszka)

roznoszenie przez zwierzęta- haczykowate wyrostki(np. u łopianu)
które przyczepiają się do sierści lub piór zwierząt.
:)
Rzep- roznoszenie przez zwierzęta
Skrzydlate wyrostki klonu- wiatrosiewnośc
2 3 2
2010-01-31T12:47:54+01:00
JAGODA - owoc o mięsistej, niepękającej owocni, zbudowanej z zewnętrznego egzokarpu oraz zmięśniałego mezokarpu, wypełniającego całe wnętrze owocu.
STRĄK - to owoc pojedynczy, pękający, suchy, zwykle wielonasienny.
PESTKOWIEC - rodzaj owocu. Jest mięsisty, zwykle zawierający jedno nasienie (wyjątkiem jest dwusienny pestkowiec kakaowca).
ORZECH - rodzaj suchych owoców zamkniętych (niepękających), jednonasiennych (rzadko dwunasiennych), odpadających od rośliny matecznej w całości.
ŻOŁĄDŹ - owoc dębu.
A)
WIATR - nasiona są zaopatrzone w małe urządzenia lotne. Skrzydełka, włoski i puch zwiększają znacznie powierzchnię.
ZWIERZĘTA - smaczna otoczka nasienia: jabłko, gruszka, itp.
B)
RZEP - przez zwierzęta.
SKRZYDLAKI KLONU - przez wiatr.
2 3 2