Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-31T14:48:30+01:00
Maria Sklodowska-Curie /1867-1934 /była fizykiem,chemikiem,profesoerm Sorbony i dyrektorem Instytutu Radowego w Paryżu.Prowadziła badania z dziedziny fizyki i chemii.W 1903 r otrzymala Nagrodę Nobla z dziedziny fizyki za odkrycie promieniotwórczości naturalnejwspólnie z mężem Piotrem Curie i Becguerelem.W 1911r. otrzymała Nagrodę Nobla z dziedziny chemii za odkrycie polonu i radu oraz badania dotyczące własnosci radu.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T14:53:39+01:00
Kilka dat z życia uczonej:
1877 - 1883 pilna uczennica gimnazjum, które ukończyła ze złotym medalem,
1884 - 1891 pracuje i oszczędza pieniądze na dalsze kształcenie za granicą,
1891 rok przełomowy w życiu Marii - spełniło się marzenie - wyjeżdża do Paryża studiować na Sorbonie,
1893 za bardzo dobre oceny uzyskuje stypendium naukowe, a dalsza praca i nauka zaowocowała licencjatem z fizyki i matematyki,
1895 początek wspólnej drogi - małżeństwo Marii Skłodowskiej z Piotrem Curie - prowadzącej do wielkich sukcesów naukowych,
1898 świat usłyszał o pierwiastkach promieniotwórczych: polonie i radzie,
1903 broni pracę doktorską i w tym samym roku wraz z mężem Piotrem i Henrykiem Becquerelem otrzymuje Nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki,
1911 po ośmiu latach mozolnej pracy osiągnęła kolejny wielki sukces - druga Nagroda Nobla, tym razem indywidualna, w dziedzinie chemii,
1914 po licznych staraniach wielkiej uczonej powstaje w Paryżu Instytut Radowy, którym kierowała aż do śmierci 4 lipca 1934 roku
Maria zmarła 4 lipca 1934 na skutek choroby spowodowanej długoletnią pracą ze związkami promieniotwórczymi.