1. Uzupełnij tabelę, wpisując wzory przykładowych soli.


Sole


w przyrodzie________________
w domu_______________
w medycynie________________
w kosmetyce_______________
w rolnictwie_______________
szkodliwe dla człowieka_____________

2. Do kiszenia ogórków sporządza się 8-procentowy roztwór soli kuchennej.
Oblicz, ile gramów soli zostanie użyte do sporządzenia 2kg roztworu.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T14:19:20+01:00
w przyrodzie chlorek srebra AgCl, chlorek potasu KCl, chlorek sodu NaCl, ( sól kuchenna, w wodach morskich), węglan żelaza FeCO3 ( środowisko morskie), węglan magnezu MgCo3 ( złoża magnezytu)
w domu szyby są krzemianami sodowo - wapiennymi, przyprawa chlorek sodu NaCl, saletra indyjska do konserwacji mięca, Na2Co3 - proszki i mydła, CaCo3 do budowy domu w materiałach budowlanych
w medycynie NaCl - zatrzymuje wodę w organiźmie, Chlorek wapnia - przeciw niedoborowi Ca w organiźmie , chlorek cynku - środek przeciwbólowy, chlorek rtęci - środek dezynfekujący
w kosmetyce węglan sodu - pochłania wilgoć, Na2Co3 - kremy, mleczka kosmetyczne, NaHCO3 okłady, zmywacz do skóry kompresy, NaBO - złuszcza skórę, usowa piegi, rozjaśnia włosy
w rolnictwie NaCl dodatek do paszy, CaCl nawozy sztuczne, chlorek rtęci - ochrona przed gryzooniami, KNo3 i NaNo3 nawozy sztuczne
szkodliwe NaCN,KCN - cyjanki silnie trujące, azotany III np. NaNo2, KNO2 oraz sole rtęci, ołowiu i kadmu nawet w małych ilościach silnie trujące


2.Cp = 8%
mr = 2000g
ms = x
CP= ms/mr × 100 %
ms = Cp × mr / 100%
ms = 8 × 2000 / 100
ms = 160g
Odp. Do sporządzenia 2 kg roztworu potrzeba 160 g soli
44 4 44
  • Użytkownik Zadane
2010-01-31T19:35:43+01:00
Sole


w przyrodzie
Gleba jest mieszaniną wielu związków chemicznych, lecz wśród nich znaczny udział mają sole, przede wszystkim kwasu krzemowego.
w domu
Szyby naszego domu są krzemianami sodowo – wapiennymi.Cegły i cement są to złożone sole kwasu krzemowego.Oczywiście solą też doprawiamy smak. Używamy do tego soli kuchennej czyli chlorku sodu. Do peklowania mięsa używamy azotanu sodu i potasu, zaś proszki do pieczenia ciast zawierają różne sole amonu, głównie fosforany i węglany.
w medycynie
Fosforan wapnia to składnik tkanki kostnej. W osoczu krwi znajdują się sole sodu potasu. Niektóre z nich występują w ilościach śladowych, ale ich funkcja w organiźmie jest duża.
w kosmetyce
BaSO4 - siarczan baru(biel barytowa w kosmetyce do wyrobu pudrów.
w rolnictwie
Ludzie użyźniają glebę stosując nawozy naturalne i sztuczne. Te sztuczne to zwykle sole kwasu azotowego i fosforowego.
szkodliwe dla człowieka

Do kiszenia ogórków sporządza się 8-procentowy roztwór soli kuchennej.
Oblicz, ile gramów soli zostanie użyte do sporządzenia 2kg roztworu.
Cp = 8%
mr=2kg
ms=(mr*Cp)/100%=2*8/100=16/100=0,16kg soli
16 4 16