Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T13:39:24+01:00
V=200 cm3=0,2 dm 3 - objętość całego roztworu (zawsze musi być w dm3)
Cm= 0,025- stężenie molowe (mol/dm3) - jednostka
n - liczba moli substancji rozpuszczonej
Cm=n/V
0,025=n/0,2
n = 0,005 - liczba moli substancji rozpuszczonej 9ortofosforanu (V) potasu) po dodaniu wody nie zmieniła się
zmieniły się zaś:
Cm''=0,01
i V''- objętość całego roztworu
y - objętość wody, którą dodano
jak dodano wody, to zwiększyła się objętość całego rozwótu zatem:
V'' = 0,2 (dm3) + y

Cm''=n/V''+y
0,01=0,005/0,2 + y
(0,2 + y) x 0,01 = 0,005
0,002 + 0,01 y = 0,005
0,01y=0,005 - 0,002
0,01y=0,003
y=0,3 dm3 = 300 cm3
6 5 6
2010-01-31T13:45:03+01:00
Ilośc moli ortofosforanu w 200 cm3 czyli 0,2 dm3 to n= c x v gdzie c- stężenie, v objetość w dm3 więc:
0,025 x 0,2 [mol/dm3 x dm3] = 0.005mola.
c= n/v czyli v= n/c a wiec nie zmieniła sie ilośc moli soli a zmienić sie ma stężenie. podstawiam do wzoru v=n/c ale nowe c= 0,01 mol/dm3:

v=0.005/0,01[mol/mol/dm3] = 0,5dm3=500cm3
Taka objętość ma miec ten roztwór, ale 0,2cm3 juz były czyli należy dolać 500cm3-200cm3=300cm3
3 5 3