Odpowiedzi

2010-01-31T18:04:32+01:00
Dializa – jest to metoda oczyszczania roztworów koloidalnych z elektrolitów przy użyciu błony półprzepuszczalnej.

W nefrologii stosuje się zabiegi dializacyjne u pacjentów ze schyłkową niewydolnością nerek, którzy nie kwalifikują się do zabiegu przeszczepienia nerki, bądź oczekują na ten zabieg.

Zabieg ten umożliwia usunięcie większości szkodliwych produktów przemiany materii, takich jak np. mocznik.

Poza tym zabiegi hemodializy wykorzystywane są w leczeniu niektórych zatruć, wówczas celem zabiegu jest usunięcie toksycznej substancji znajdującej się we krwi. Przykładem może być hemodializa w leczeniu zatrucia glikolem etylenowym.

Najczęściej stosowane są dwie metody zabiegu dializy:

* hemodializa
* dializa otrzewnowa (CAPD)
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T18:29:36+01:00
Wady:
- ryzyko odrzucenia przeszczepu
- nie podjęcie pracy przez przeszczepiony organ
- do kończ życia używanie leków , które zapobiegają, utrudniają odrzucenie przeszczepu (l. Immunosupresyjne)
- ryzyko infekcji po zabiegu operacyjnym
stres pacjenta przed odrzuceniem przez jego organizm przeszczepionej nerki
- regularne wizyty u specjalistów zajmujących się osobami po przeszczepie
- ograniczenie sprawności fizycznej pozabiegu
zalety:
- zwolnienie z obowiązku poddawania się dializie
- powrót do normalnego życia - bez dializ
Rodzaje dializ:
dializa zewnątrzotrzewnowa - oczyszczanie krwi ze szkodliwych produktów metabolizmu przez wprowadzenie przez specjalny cewnik do jamy brzusznej specjalnego płynu oczyszczającego- błoną półprzepuszczalną dializacyjną jest błona otrzewnowa .
- hemodializa- to tez oczyszczanie organizmu z toksyn przez sztuczna błonę dializacyjną , która znajduje sie w dializatorze
25 4 25