Odpowiedzi

2010-01-31T14:35:36+01:00
-ściana komórkowa -pełni funkcję ochronną
-bŁona komórkowa -oddziela komórkę od otoczenia
-jądro -zawiera materiał genetyczny
-cytoplazma -wypełnia wnętrze komórki
- wodniczka - magazynują sok komórkowy
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T14:40:36+01:00
1.
komórka - najmniejszy samoodtwarzający się układ biologiczny.;]
tkanka - zespół komórek o podobnej budowie i pochodzeniu.
2.
ściana komórkowa:
-nadaje kształt komórce
-chroni przed uszkodzeniem mechanicznym i wnikaniem bakterii i wirusów.

błona komórkowa:
-izoluje komórkę od środowiska zewnętrznego;
-umożliwia utrzymanie stałego składu chemicznego komórki;
-jest półprzepuszczalna.

cytoplazma:
-za jej pośrednictwem odbywa się transport substancji między elementami komórki;
-jest miejscem niektórych procesów biochemicznych.

wodniczka:
-nadaje komórce jędrność;
-stanowi zapas wody;
-gromadzi barwniki i zbędne substancje.
2010-01-31T15:09:07+01:00
Komórka- podstawowy element budulcowy i funkcjonalny wszystkich organizmów
tkanka-sk.ł sie z komórek jednego gatunku , tworzy narząd
Rola:
- ściany komórkowej-jest zbudowana głównie z celulozy- pełni funkcję ochronna i nadaje komórce kształt
- błona komórkowa- jest półprzepuszczalna, przenikają przez nią niektóre substancje, pełni funkcję ochronna, oddziela wnętrze komórki od środowiska zewnętrznego, zapewnia dwukierunkowy transport substancji
- jądro- kieruje wszystkim czynnościami życiowymi
- cytoplazma- otacza wszystkie struktury wewnątrz komórki, przebiegają w niej liczne reakcje chemiczne
- wodniczka- pokarmowa- trawi pokarm
- // tętniąca- usuwa nadmiar wody i trujące substancje z komórki