Odpowiedzi

2009-10-05T18:05:40+02:00
Negatywne :
-Ludobójstwo Indian
-zniszczenie cywilizacji Inków i Azteków
-powrót niewolnictwa
-wyludnienie czesci Afryki
-rozwoj piractwa
-rozwoj kolonizacji
28 2 28
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-05T18:16:23+02:00
Pozytywne:
-odkrycie nowego świta i związana z tym zmiana mentalności Europejczyków, zdobycie przez nich świadomości wielkości świata
-udowodnienie tezy o kulistości Ziemi
-znalezienie drogi morskiej do Indii
-organizowanie osadnictwa na podbitych ziemiach
-zakładanie i budowa miast, ośrodków handlowych i administracyjnych, szerzenie oświaty
-sprowadzenie do Europy między innymi pomidorów, fasoli, ziemniaków, kukurydzy
-rozwój floty i techniki morskiej
-wielka migracja europejczyków na inne kontynenty, mieszanie się ras
-ewangelizacja dalekich krain.

Negatywne: (niestety tylko 4)
-podbój nowych ziem i powstanie imperiów kolonialnych Hiszpanii i Portugalii
-eksploatacja ogromnych zasobów srebra i złota
-rozwój handlu niewolnikami i mordercza eksploatacja murzynów i indian
-zawiezienie z Europy do Ameryki chrób.
51 4 51
2009-10-05T18:52:33+02:00
Przyczyny reformacji:
- Wzrastająca władza papieża, biskupów, księży (duchowieństwa)
- Duży majątek, który posiadał kościół
- Upadek moralności duchownych, zerwanie z zasadą celibatu (Nepotyzm)
- Kupowanie godności kościelnych (Symonia)
- Kupowanie odpustów
- Obsadzanie członków rodziny godnościami kościelnymi (Nikolaizm)
SKUTKI REFORMACJI
- tłumaczenie Lutra na Niemiecki-> tłumaczenie Biblii na języki narodowe-> rozwój druku
- rozwój szkolnictwa, pedagogiki humanistycznej
- rozkwit kultur narodowych, publikacja literatury w językach narodowych
- stosunki gospodarczo- społeczne, w dziedzinach, w których wypowiadali się reformatorzy, m.in.: brak potępienia dla lichwiarstwa, podkreślanie roli pracowitości,
- malejące uprawnienia monarchy na rzecz szlachty i magnaterii,
- kontynuacja charytatywnej działalności kościoła przez państwo (związane z sekularyzacją)
- odrzucenie doktryn uniwersalistycznych i wzmocnienie tworzenia państw.


33 4 33