Odpowiedzi

2010-01-31T17:08:13+01:00
Gustaw Herling Grudzinski w utworze ''Inny świat'' ukazuje zycie ludzi w obozie pracy w Jercewie.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T19:34:35+01:00

Utwor stawia pytanie o tom czy tradycyjny podzial wartosci moralnych na dobro i zlo obowiazuje rowniez w warunkach skrajnych i nieludzkich.
Czy niemoralne zachowania w swiecie gułagu mozna oceniac podobnie jak zwykle wystepki dokonywane w zyciu ciedzinnym ?
Autor broni sie przed oskarzaniem postw bohaterwo w sytacjach krtycznych, ale jednoczesnie podkresla, ze nawet w rzeczywistosci wojennego koszmaru mozna bylo dochowac wiernosci zasadom etyki i chronic wlasna godnosc i czlowieczenstwo

Gustaw H.-Grudzinski przezyl sowiecki oboz w Jercewie. Napisal potem
powiesc pt. " Inny świat"- chlodna relacje, nieprzesycona zbytnim ładunkiem emocji, lecz niepozbawiona refleksji filozoficznej.Inny świat obejmuje dwa lata obozowego zycia- od aresztownania za przestepstwo " bycia POLAKIEM" po styczen 1942, kiedy to autor po glodowce protestacyjnej zostal zwolniony przedostal sie do Armii Andersa.
Ksiazka rzeczywiscie przedstawia inny swiat. Świat łagru sowieckiego, w ktorym " preparuje sie wieznia", " pomiedzy skojarzeniami powstaja luki" cos na ksztalt tepoty, posluszenswta , uleglosci- po to , aby przezyc lub chocby uniknac bolu czy glodu.
"Obozowe zniewolenie to fizyzne i psyciczne zalamanie czlowieka". Grudzinski poraza czytelniak panorama łagru, jaka odmalowuje w powiesci.
Oto kolejne czesci utowu dotyczna roznych sfer obozowego zycia : praca, posilki, choroba, spotkania z ludzmi z zwenatrz, wiara , zycie seksualne. Te czastki skaldaja se na zorganizowana calosc, ktora ma byc nie tylko dowodem potwornosci, lecz tez proba analizy i zrozumienia tak niepojetego systemu.
2 1 2