Proszę o rozwiązanie poniższego zadania. Chciałabym, aby w rozwiązaniu znalazło się również równanie.

Wojtek szedł do miasta oddalonego o 20km z prędkością 4km/h. Po przejściu pewnej drogi został podwieziony do miasta samochodem jadącym 60km/h. Jak długo jechał samochodem, jeśli wiadomo, że ogólny czas pokonywania drogi do miasta trwał 1½h?

PILNE! NA PONIEDZIAŁEK!

2

Odpowiedzi

2010-01-31T17:42:11+01:00
Niech x-prędkość chłopca,y-pr.samochodu ,t₁-czas jaki szedł chłopiec ,t₂-czas gdy jechałautem(1.5h-0.5h=1h)
Układamy równania
xt₁+yt₂=20
t₁+t₂=1½
podstawiając dane
4*t₁+60*t₂=20dzielę przez4=>t₁+15t₂=5
t₁=1,5-t₂
1,5-t₂+15t₂=5
14t₂=3,5/14=>t₂=0,25h=15minut
t₁=90minut-15minut=75minut
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T18:20:27+01:00
X czas jazdy Wojtka samochodem [jednostka h]
60x droga samochodu [jednostka km]
1½ - x czas przejścia pieszo [jednostka h]
4*(1½ - x) droga Wojtka na piechotę [jednostka km]
cała droga to 20km, więc równanie:
4*(1½ - x) + 60x = 20
6 - 4x + 60x = 20
56x = 14
x = 14:56 = 1:4 = ¼
czas jazdy samochodem ¼ h = ¼* 60min = 15 min
Odp. Wojtek jechał samochodem 15 minut.
1 5 1