Odpowiedzi

2010-01-31T18:00:17+01:00
Po pierwsze kwas oleinowy ma wzór C17H33COOH(między 9 a 10 atomem węgla wiązanie podwójne)
Jest to kwas nienasycony ( odbarwia więc wodę bromową )

w reakcji z wodorem powstanie kwas stearynowy:\
C17H33COOH+ H2=C17H35COOH

z wodą bromową
C17H33COOH+ Br2=C17H33Br2COOH
12 4 12
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-31T18:19:47+01:00
CH₃-(CH₂)₇-CH=CH-(CH₂)₇-COOH + Br₂ →

CH₃-(CH₂)₇-C(HBr)-C(HBr)-(CH₂)₇-COOH

Kwas oleinowy ma wzór C₁₇H₃₃COOH,w wyniku reakcji z wodą bromową ,następuje jej odbarwienie. Atomy bromu przyłączają się do tych atomów węgla,między którymi było wiązanie podwójne (=), tak,że wiązanie to pęka,a do każdego z węgli przyłącza się brom. Nie bardzo mogłam to narysować... Atomy węgla łączą się bezpośrednio ze sobą,a brom i wodór należy połączyć za pomocą kresek odchodzących w górę lub w dół od atomu węgla (ja je napisałam w nawiasie )

CH₃-(CH₂)₇-CH=CH-(CH₂)₇-COOH +H₂ →

CH₃-(CH₂)₇-CH₂-CH₂-(CH₂)₇-COOH
(kwas stearynowy C₁₇H₃₅COOH)

Reakcja bardzo podobna do pierwszej,tylko zamiast bromu do atomów węgla (połączonych wiązaniem podwójnym) przyłącza
się wodór,tu również pęka wiązanie podwójne.
9 4 9