Odpowiedzi

2010-01-31T18:35:21+01:00
Rzeczpospolita w XVIII w. była państwem słabym, w stanie nieładu wymagającego reform. Przez przywilej polskiej szlachty "liberum veto"-(łac. nie pozwalam) wszystkie obrady sejmu zostały zerwane przez co nie wprowadzono żadnych zmian w Polsce.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T18:40:34+01:00
Myślę że chodzi tu o Polskę w czasach Saskich ;)) Jeżeli tak to napisałabym to tak:

"Rzeczpospolita - kolos na glinianych nogach"

Mimo ogromnych terytoriów Polski polityka państwa była bardzo słaba. Pod rządami Sasów nastąpił całkowity paraliż władzy państwowej. Wszelkie próby reform były niemozliwe, gdyż stosowanie liberum veto stało się powszechne. Za panowania Augusta III wszystkie Sejmy, oprócz jednego, zostały zerwane. Sytuacja ta odpowiadała magnatom, gdyż brak silnej władzy umacniał ich wpływy. Ukierunkowało to losy Polski na I rozbiór dokonany przez Prusy, Rosję i Austrię w 1732 r. (Traktat Trzech Czarnych Orłów). Skutkiem wojen w XVII wieku i w I połowie XVIII wieku kraj zamienił się ruinę. Gospodarka państwa była w porażająco przygnębiającym stanie, polityka leżała, podobnie jak kraj - w ruinach. Dopiero reformy głoszone m.im. przez Stanisława Leszczyńskiego starały się zmienić Rzeczpospolitą.
1 5 1