Marzena kupiła notesy 60-kartkowe, 32-kartkowe i 16-kartkowe. Notesów najcieńszych jest
o 5 więcej niż 32-kartkowych, a najgrubszych – tyle ile 16-kartkowych i 32-kartkowych razem.
Wszystkie notesy zawierają łącznie 1220 kartek. Ile notesów każdego rodzaju zakupiła Marzena?
Ułóż odpowiednie równanie i rozwiąż je.

2

Odpowiedzi

2010-01-31T19:06:47+01:00
X-notesy 60kartkowe
y-notesy 32kartkowe
z-notesy 16kartkowe

{z=y+5
{x=z+y
{x+y+z=1220

{z=y+5
{x=y+5+y
{y+5+y+y+y+5=1220

{z=y+5
{x=y+5+y
{y+5+y+y+y+5=1220

{z=y+5
{x=y+5+y
{4y=1210 / :4

{z=302,5+5
{x=302,5+5+302,5
{y=302,5

{z=307,5
{x=610
{y=302,5

Sprawdzenie
x+y+z=1220
610+302,5+307,5=1220

Nie wiem jak można kupić pół zeszytu, ale tak wyszło i rozwiązanie jest poprawne.
Proszę naj
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T19:08:43+01:00
Zakładamy że :
x + 5 - 16 kartkowe (o 5 więcej niż 32 kartkowych)
x - 32 kartkowe
x + x + 5 - 60 kartkowe (suma 16 i 32)
Liczbę zeszytów iluś -kartkowych musimy pomnożyć przez ilość kartek, a więc:
16 kartkowe razem mają = 16(x+5) kartek
32 kartkowe mają = 32x kartek
60 kartkowe mają = 60(2x + 5) kartek

Suma wszystkich kartek ma wyjść 1220,
16(x+5) + 32x + 60(2x + 5) = 1220
Obliczamy.
16x + 80 + 32x + 120x + 300 = 1220
168x = 840 x = 5

16 kartkowe = x + 5 = 10
32 kartkowe = x = 5
60 kartkowe = (suma 16 i 32) = x + x + 5 = 15

Marzena kupiła 10 zeszytów 16-kartkowych, 5 zeszytów 32-kartkowych i 15 zeszytów 60-kartkowych.