Zła macocha wsypała dwie miski soczewicy do wiadra z popiołem i kazała Kociuszkowi w ciągu godziny wybrać wszystkie ziarenka. Ziarna stanowią 1/4 ciężaru. gołębie wyłuskały z popiołu 2/5 ziaren, potem przyleciały turkawki i wyłuskały 0,7 pozostałych ziaren, na koniec przyleciały wróble i wyjęły z popiołu ostatnie 18 dag ziaren. Ile ważyły ziarna

3

Odpowiedzi

2009-10-05T19:16:18+02:00
Zła macocha wsypała dwie miski soczewicy do wiadra z popiołem i kazała Kociuszkowi w ciągu godziny wybrać wszystkie ziarenka. Ziarna stanowią 1/4 ciężaru. gołębie wyłuskały z popiołu 2/5 ziaren, potem przyleciały turkawki i wyłuskały 0,7 pozostałych ziaren, na koniec przyleciały wróble i wyjęły z popiołu ostatnie 18 dag ziaren. Ile ważyły ziarna

xwaga ziaren
2/5 x= 0,4 xgołębie
1x-0,4x=0,6x -pozostałośc
0,7 z 0,6x =0,42 x- turkawki
0,4x+0,42x+18 dag=x
0,84 x +18=x
18 = x- 0,84 x
18=0,16 x
x=18:0,16
x=18*100/16
x=1800:16
x=112,5 dag
x=1,125kg

2 1 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-05T19:39:21+02:00
Ziarna
1/4 = 25%

popiól = 100% - 25% = 75 %

ziarna;

2/5 * 25% = 2/ 5 * 25 /100 = 5/50 = 1/ 10
1/10 = 0,1 0,1 * 100% = 10%
25% - 10% = 15%
7/10 * 15/100 = 21/200= 0,105 0,105 * 100 % = 10,5%
15% - 10,5% = 4,5%

4,5% - 18 dag
25% - x dag

25 * 18
x = -------------
4,5
x = 450 : 4,5 = 100 dag

popiól
25 % = 100 dag
75% = x dag

75 * 100
x= -----------
25

x = 7500 : 25 = 300 dag
9 3 9
2009-10-05T21:03:26+02:00
Zła macocha wsypała dwie miski soczewicy do wiadra z popiołem i kazała Kociuszkowi w ciągu godziny wybrać wszystkie ziarenka. Ziarna stanowią 1/4 ciężaru. gołębie wyłuskały z popiołu 2/5 ziaren, potem przyleciały turkawki i wyłuskały 0,7 pozostałych ziaren, na koniec przyleciały wróble i wyjęły z popiołu ostatnie 18 dag ziaren. Ile ważyły ziarna

Z - masa ziaren
C- ciezar calkowity

Z=C/4
Z-(Z*2/5)=Z*3/5 - tyle zostalo po golebiach
Z*3/5-((Z*3/5)*(0,7))=(Z*3/5)*(0,3)=Z*(0,6)*(0,3)=Z*0,18 - tyle po turkawkach

Wroble wyjely reszte, czyli wlasnie to co zostalo, czyli
Z*0,18=18dag=180g
Z=180/(0,18)=1000g
Z=1000g=1kg

Wynik okrągły, więc pewnie dobrze. Pierwsza informacja podana moim zdaniem dla zmyłki.
2 3 2