Szesnaście litrów wody rozlano do dwóch naczyń. Gdyby do pierwszego naczynia przelano 1/5 wody z drugiego naczynia, to w obu naczyniach ilość wody byłaby taka sama. Ile litrów wody nalano do pierwszego, a ile do drugiego naczynia?

Zadanie przedstaw w układzie równań wyznaczając x,y.
Z góry dzięki:)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-31T20:26:31+01:00
X-ilość wody w I pojemniku
y-ilość wody w II pojemniku

x+y=16 -> x=16-y
x+⅕y=⅘y

x=16-y
16-y+⅕y=⅘y

x=16-y
-1⅗y=-16 |: (-1⅗)

x=16-y
y =10

x=16-10
y=10

x=6
y=10

spr.

I.
x+y=16
6+10=16
16=16

II.
x+⅕y=⅘y
6+2=8
8=8
14 5 14
2010-01-31T20:31:39+01:00
Dane:
x-ilość wody w pierwszym naczyniu,
y-ilość wody w drugim naczyniu,
x+y=16,
(x-0,2)=y;1/5=0,2,rozwiązujemy układ równań metodą podstawiania:
x+y=16
x-0,2=y;
x+(x-0,2)=16,
2x=16,2 II 2,
x=8,1[l];
y=8,1-0,2=7,9[l]

7 1 7