Młot kuźniczy o masie 1,2 tony spada na sztabę żelaza o masie 2 kg z prędkością 5 m/s. Oblicz o ile stopni Celcjusza ogrzeje się sztaba, przy założeniu, że zostanie jej przekazana cała energia młota. Ciepło właściwe żelaza wynosi 460 J/kg * stopnie Celcjusza.

Z góry dziękuję. :))

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-04-07T21:15:39+02:00
Energia kinetyczna mlota jest zamieniana na energie wewnetrzna sztaby:
Ek=U

(M*v²)/2=c*m*ΔT

ΔT= (M * v²)/ 2 *c *m=1200kg*25m²/s² ÷ 2* 460 (J/kg *K) *2 kg= 16,33 K/stopnia C
2009-04-07T21:16:04+02:00
Ciepło jakie przyjmie sztaba żelaza jest równe energii jaką przekaże sztabie młot. Cała energia młota bedzie przekazana zatem ciepło bedzie równe energii kinetycznej młota (bo tylko taką ma energię ma młot w momencie uderzenia)

Ek=0,5Mv² (M- masa młota)
Do tego potrzebny Ci wzór na ciepło
Q=mCwT (m -masa sztaby; Cw- ciepło właściwe sztaby; T- rożnica temp.)

zatem Ek=Q
0,5Mv²=mCwT
Wszystko masz dane. Niewiadoma T. Powodzenia
Pozdrawiam!