Odpowiedzi

2010-02-01T15:37:39+01:00

Ballada ''Świtezianka" rozpoczyna się słowami Jakiż to chłopiec piękny i młody?...”, Jest ona 4 utworem, otwierającym pierwszy tomik poezji Adama Mickiewicza.
arratorem jest osoba obserwująca parę kochanków, spacerujących, co wieczór:,,...Brzegami sinej Świtezi wody, Idą przy świetle księżyca...”. Jest również świadkiem zmian zachodzących pomiędzy nimi. W późniejszych częściach utworu narratorem staje również młodzieniec i jego ukochana.
Opowiadana jest historia miłości dwojga ludzi; nieznanej dziewczyny /nie wiadomo skąd przyszła, oraz chłopca, który mieszka w tej okolicy i pełni obowiązki strzelca w tamtejszym borze. Pewnego wieczoru, chłopiec proponuje wspólne zamieszkanie, zapewniając wybrankę, że będą żyli w dostatku. Jednak dziewczyna, obawia się niestałości oraz zdrady. Młodzieniec przysięga jej wierność, klnąc się na wszystkie świętości, nawet:,,...piekielne wzywa potęgi...”. Ukochana ostrzega młodego strzelca przed złamaniem przysięgi:,,...Bo kto przysięgę naruszy, Ach jemu za życia biada...”. Strzelec błąka się szukając swojej ukochane i w pewnym momencie staje się świadkiem niespotykanego zjawiska. Z wód Świtezi wyłania się nimfa. Kusi strzelca:,,...dziewiczą pięknością...”i nastawia przeciwko wybrance: „...Po co żałujesz dzikiej wietrznicy,która cię zwabia w te knieje; Zawraca głowę, rzuca w tęsknicy i może jeszcze się śmieje...”.No, i zapomniał:,,...strzelec o swej dziewczynie, przysięgą pogardził świętą...”. Gdy był już na środku jeziora rozpoznaje w niej swoją kochankę.
Zdradzona dziewczyna, wypomina mu wiarołomstwo i przepowiada tysiącletnią karę: „... Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie, Nie ma, czym zgasić gorąca...”.
Dziś taka kara, wydaje się nie współmierna do przewinienia. Zdradzona dziewczyna zrywa kontakty ze swoim ukochanym i ma do niego żal. Jednak w dobie romantyzmu, moralność ludowa najwyżej ceniła szczerość, uczucia i wierność danemu raz słowu.
Poeta zawarł w tej balladzie podstawowe cechy romantyczne takie jak ludowe pochodzenie bohaterów, fabułę pełną zagadek gdyż do końca nie wiemy jak zakończy się miłość kochanków. Również nastrojowość i atmosfera pełna tajemniczości jest charakterystyczna dla epoki. Czytając ten utwór ulega się sugestii szelestu wiatru i plusku wody. Te zabiegi powodują, że odbiorca z jeszcze większym zrozumieniem przyjmuję puentą, iż,, nie ma zbrodni bez kary” w myśl ludowej sprawiedliwości.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T15:47:04+01:00
Moja ul. ksiazka jest camp rock.
Jest to historia o nastoletniej dziewczynie o imieniu Mitchie, która desperacko pragnie spędzić wakacje na prestiżowym obozie rockowym, ale może to zrobić jedynie pod warunkiem, że będzie pomagać swojej mamie, która zatrudniła się jako kucharka na w.wym. obozie. Kiedy podczas obozu Mitchie próbuje w samotności swoich umiejętności w śpiewaniu słucha - ale nie widzi - jej nastoletni gwiazdor muzyki pop Shane i postanawia dowiedzieć się kto kryje się za tym pięknym głosem. Jednocześnie Mitchie, chcąc zaprzyjaźnić się z "królową obozu" Tess Tyler okłamuje wszystkich, że jej mama jest prezenterką programu "Hity i Newsy" w Japonii. Jednak Tess nie jest prawdziwą przyjaciółką Mitchie - wykorzystuje ją, a kiedy odkrywa, że główna bohaterka ma piękny głos, spycha ją na dalszy plan, każąc jej śpiewać w chórkach.
uwazam, iz ta ksiazka jest bardzo interesująca