Odpowiedzi

2010-02-01T16:52:23+01:00
Mojżesz jako izraelskie niemowlę zostaje przez swoją matkę schowany w koszyku i spuszczony wodami Nilu. Powodem tego stał się nakaz zabicia wszystkich chłopców pochodzenia żydowskiego. Dryfując po rzece zostaje znaleziony przez córkę faraona i dorasta na królewskim dworze, gdzie zdobywa solidne wykształcenie.
Mojżesz ma świadomość swego pochodzenia i gdy pewnego razu widzi niewolnika hebrajskiego solidnie bitego przez egipskiego nadzorcę, by go ratować zabija Egipcjanina. Po tym fakcie ucieka z dworu faraona i zaczyna prowadzić koczowniczy tryb życia. Schronienia i gościny udziela Mojżeszowi kapłan Jetra, późniejszy jego teść.
Pewnego dnia, gdy Mojżesz tak jak zwykle szedł wypasać owce swego teścia doszedł do góry Synaj. Tam jego oczom ukazuje się płonący krzew i dochodzi do głosowego objawienia się Boga. Bóg prezentuje samego siebie, ale nie wyjawia swego imienia, tylko przedstawia się jako Bóg patriarchów: Abrahama, Izaaka i Jakuba. W rozmowie z Abrahamem wyjawia, że wie o udręce i cierpieniach swego ludu, w związku z tym decyduje się wyprowadzić lud z niewoli. Mojżesz ma pójść do faraona i wyprowadzić lud z Egiptu. Jednak ma on obiekcje, stwierdzając, że jest Hebrajczykiem i na dodatek mordercą Egipcjanina. Bóg mu odpowiada, że nie ma sie czego obawiać, bo On jest i będzie z nim. Dalej Mojżesz pyta kim jest Bóg, gdyż chce wiedzieć kto konkretnie go posyła i kto będzie legitymizował jego misję. Wówczas Bóg dokonuje całkowitego samo objawienia się i ujawnia po raz pierwszy człowiekowi swoje imię: Jestem który Jestem (hebr. ehie aszer ehie). Sam zwrot jest pierwszą osobą liczby pojedynczej czasownika być , który realizuje się tylko w czasie teraźniejszym, znaczy to tyle, że Bóg jest wieczny i żyjący.
Bóg daje także Mojżeszowi trzy dowody prawdziwości jego misji, które początkowo mają się sprawdzić tylko wobec ludu i są to:
• laska zmieniająca się w węża i odwrotnie
• ręka Mojżesza trędowata i na powrót zdrowa
• wody Nilu mające zamienić się w krew.
W misji ma pomóc Mojżeszowi Aaron, który ma przemawiać w imieniu Mojżesza.
Przy pierwszej konfrontacji z Mojżeszem i Aaronem, faraon oczywiście nie wierzy w prawdziwość ich misji, gdyż wogóle nie zna Boga Jahwe. Przy drugim spotkaniu Mojżesz w imieniu Boga zapowiada ściągnięcie 10 plag na Egipt. Dziewięć plag ma charakter nienaturalnych zjawisk przyrodniczych, co jednak nie robi zbytniego wrażenia na faraonie.. Dopiero plaga dziesiąta - śmierć wszystkich pierworodnych Egipcjan łącznie z synem faraona, która jest działalnością samego Boga, kruszy zatwardziałe serce władcy Egiptu. Wówczas też Izraelici pod wodzą Mojżesza wyruszają ze swego domu niewoli.

Pozdrawiam i czekam na NAJ
11 3 11
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T17:31:48+01:00
Mojżesz-postać bibilyjna,przywódca Izraelu.Mojżesz wyprowadził lud Izraela z niewoli egipskiej.Przed jego przyjściem na świat faraon Egiptu rozkazał mordować nowo narodzonych chłopaków żydowskich,aby zmniejszyć populację Izraelitów.Tymczasem matka Mojżesza włożywła go do koszyka i puściła z nurtem rzeki,ratując mu tym samym życie.Po pewnym czasie został on wyciągnięty przez córkę Faraona.Mieszkał on i wychowywał się na dworze Faraona jako Egipcjan. Mojżesz w młodym wieku
będąc świadkiem przemocy wobec Hebrajczyka zabił prześladowcę.Kiedy zabójstwo wyszło na jaw Mojżesz uciekł z Egiptu i ukrył sie w Madian.Tam pomagał człowiekowi o imieniu Jetro,a niebawem potem poślubił jego córkę Seforę.Po jakimś czasie Mojżeszowi pojawił się Bóg w postaci płonącego krzaka i nakazał mu wyprowadzić lud Izraelski z Egiptu i osiedlić go w Ziemi Obiecanej.Potem poszedł ze swym bratem do Faraona,ale on nie wyraził zgody na wyjście ludu.Potem niebawem Bóg zesłał za pośrednictwem Mojżesza dziesięć plag i dopiero wtedy Faraon zgodził się na tymczasowe opuszczenie Egiptu.Gdy szli Bóg dokonał cudu i wtedy przed nimi rozstąpiło się morze, a po ich przejściu zalało Egipcjan.Po jakimś czasie doszli na góre Synaj i tam Mojżesz zawarł przymierze z ludem,a tam otrzymał tablićę z 10 przykazaniami.

Myślę że pomogłam:)
19 4 19