Odpowiedzi

2010-02-01T19:33:25+01:00
1.
*Nieprzemijającą sławę zapewnił poecie "Wielki Testament" napisany w 1461 roku - jego autobiografia powiązana z liryką.
*Zamknął w nim Villon to co z nim związane, wszystkie swoje żale i nienawiści, wspominki i marzenia, cały zapał awanturnika z Paryża i melancholię przedwcześnie zmarniałego tułacza i bolesne spojrzenia na świat z innej perspektywy.
*Równocześnie popada w najgorsze towarzystwo figlarzy i chuliganów, często pochodzących z rodu szlacheckiego.

2. a) Nazwa "muszelnicy" wzięła się od ludzi, którzy nosili kapelusze z muszelek.
b) Wyjątkowa twórczość Villona polega na tym, że jego utwory są uznawane z wyjątkowe zjawisko w literaturze francuskiej schyłkowego średniowiecza.
c) Był zmuszany do opuszczenia Paryża, gdyż uczestniczył w działaniach przestępczych. Kilkakrotnie ucieka przed wymiarem sprawiedliwości, ale wraca, lecz w końcu zostaje uwięziony za występki.

3. a) zjawiskowa
b) wyjątkowa
c) nieprzemijająca
d) niejednolitej treści
e) o archaicznej stylizacji języka

4.a) szajka - grupa ludzi, działająca przestępczo
b) banicja - wyrok polegający na wygnaniu z ojczyzny
c) melancholia - zasmucenie z powodu powracających wspomnień

5. Twórczość Villona "...urzeka sugestywną wymową przekazywanych treści i archaiczną stylizacją języka."

6. a) niebożęta - opryszczki
b) łachman - kapelusz (ubranie)
c) zmurszały - zmarniały
d) biedak - nędzarz, włóczęga

7. Tematyka utwory moim zdaniem nawiązuje do testamentu (jeżeli jego testament z jakichś przyczyn okaże się nieważny wtedy powinno się stosować kodycyl, czyli rozporządzenie ostatniej woli, które nie ustanawia nikogo spadkobiercą).

8. Drogi panie Villonie !
Piszę ten list w sprawie takiej, iż ostatnio zwróciliśmy uwagę na pańskie występki.
Owe uczestnictwo w coraz drastyczniejszych działaniach przestępczych skłoniło mnie właśnie do napisania tego listu. Jeśli poczynania nadal będą szły w tym kierunku, będę niestety zmuszony wymierzyć sprawiedliwy wyrok panu i szajce zbrodniarzy.
Uprzejmie uprzedzam o czekającej karze, więc liczę na to iż panska postawa poprawi się.

Z poważaniem, mer Paryża
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-02-01T23:07:38+01:00
1.
- poetycka autobiografia uznawana za szczytowe osiągnięcie liryki francuskiej późnego średniowiecza
- jestestwo - wewnętrzne ja
- animusz gawrosza
- i refleksje w obliczu śmierci będące swoistą mieszanką śmiechu i łez, prostoty uczuć i przemyśleń filozoficznych
- łotrów i rozrabiaczy, często z szacownych rodów

2.
a) “Muszelnicy” słynni byli w XIV i XV wieku − grasujący wśród pielgrzymów i pod pielgrzymów się podszywający. Nazwę wiązać należy z wizerunkiem muszli na kapeluszach, jednym z wielu pielgrzymich znaków rozpoznawczych.
b) François Villon był poetą wyjątkowym na tle swej epoki. Nie tylko zerwał w swej twórczości z ideałem miłości dworskiej i romansów rycerskich, ale także potrafił stosować ciętą satyrę i wyśmiewać życie i stosunki uniwersyteckie. Jego utwory naznaczone są jednak nie tylko niezwykle ciekawymi i dojrzałymi elementami autobiograficznymi. To także połączenie wielu nurtujących ówczesnych ludzi problemów - Boskiego miłosierdzia, przemijania, nietrwałości rzeczy, śmierci i ubóstwa, urazy i radości. Wielki testament to dzieło bardzo dojrzałe i ponadczasowe. Daje pierwszy obraz zwykłego miasta.
c) W wyniku awanturniczego usposobienia oraz licznych bijatyk z jego udziałem, został zawodowym przestępcą, dlatego by uniknąć kary za swoje czyny kilkakrotnie ucieka z Paryża przed wymiarem sprawiedliwości. Jednak za użycie noża w bójce trafił do więzienia i został skazany na karę śmierci. Ostatecznie uniknął szubienicy, ponieważ zmieniono mu karę na 10 lat wygnania. Uciekł z Paryża w 1463 roku i prawdopodobnie w tym samym roku zmarł.

3.
a) nastrojowość
b) niejednolitość formy
c) sugestywna wymowa przekazu
d) różnorodność stylistyki
e) archaiczność języka

4.
a) szajka - zorganizowana grupa przestępcza
b) banicja - kara polegająca na wygnaniu z kraju (miasta) i pozbawieniu praw obywatelskich
c) melancholia - stan głębokiego przygnębienia i apatii oraz nastrój łagodnego smutku i głębokiej zadumy

5.
Klucza do zrozumienia twórczości Villona szukać trzeba w niej samej.

6.
a) niebożęta - biedactwa
b) łachman - łach, szmata, ciuch, przyodziewek
c) zmurszały – zbutwiały, zgniły, sparszywiały
d) biedak - nędzarz, ubogi, potrzebujący, golec, łazarz, żebrak

7.
Kodycyl (dodatek do testamentu) to przeniesiona z języka prawniczego nazwa końcowej części utworu literackiego, mającej formę ostatniej woli, często wyrażonej w sposób żartobliwy.

8.
Paryż. 1463 r.
Monsieur Villon
Ze względu na mój szacunek do ks. Wilhelma de Villona zwracam się do Pana, by tą drogą wyrazić stanowczy sprzeciw wobec wysoce nagannych, niegodnych absolwenta Sorbony, poczynań. Swoim przestępczym działaniem, zarówno Pan, jak i pańscy wątpliwego pochodzenia kompanii, nie przynosicie chluby naszemu miastu. Wręcz przeciwnie jesteście wyrzutkami społeczeństwa, których należy wygnać poza mury miasta.
Darowaliśmy Panu liczne występki, lecz udział w krwawej bójce, w której zginął szanowany obywatel Paryża, upoważnia nas do wykluczenia Pana z naszej społeczności.
Jean Borie
Mer Paryża


1 4 1