Na kiermaszu z artykułami szkolnymi przyrządy geometryczne sprzedano o 15% taniej niż w sklepie.Ania zapłaciła za przyrządy na kiermaszu 17 zł.O ile złotych więcej zapłaciłaby Ania za przyrządy,gdyby kupowała je w sklepie.
POMOCY!!!!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T18:22:02+01:00
100% ---> w sklepie
100% - 15% = 85% -----> na kiermaszu

17 zł --> 85%
x zł --> 100%

100 * 17 zł
x = -------- = 20 zł
85
1 5 1
2010-02-01T18:26:55+01:00
Zadanie rozwiążemy za pomocą proporcji:

oznaczmy przez:
x - cena za przyrządy geometryczne w sklepie
x - 15% - cena za przyrządy zapłącona na kiermaszu
przyjmijmy że cena jaką zapłaciła by ania w sklepie to 100%
wówczas na kiermaszu zapłaciła 15% mniej czyli zapłaciła 85% ceny sklepowej, również wiemy że jest to 17 złotych.
ułóżmy proporce
x - 100%
17 - 85% (mnożymy na krzyż)

85 x = 100*17
85x=1700
x= 20
zatem cena w sklepie za przybory gemoetryczne wynosiła 20 zł zatem ania zapłaciła by za nie o 3 złote więcej.
koniec