Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T19:13:17+01:00
1 Łodyga to część wegetatywna pędu na której osadzone są liście. Utrzymuje ona roślinę w pozycji pionowej, a także odpowiednio liście, kwiaty, owoce. Jest łącznikiem pomiędzy korzeniami i liśćmi. Wytwarza substancje pokarmowe, transportuje je i magazynuje, a także przewodzi oczywiście wodę.


Łodyga ulega też pewnym modyfikacjom i spełnia wówczas różne funkcje:
- spichrzową (bulwa ziemniaka)
- gromadzącą wodę (kaktus)
- asymilacyjną (kaktus)
- czepną (wąsy u winorośli)
- może służyć też do rozmnażania wegetatywnego poprzez rozłogi, kłącza, bulwy, rozmnóżki i sadzonki pędowe.



2 -kwiat,
-owoc,
-łodyga,
-liść.



3
obłe i spłaszczone



- oskrzydlone



- trójkątne



- graniaste(6-cio kanciasty)



- żeberkowane



- bruzdowane
23 3 23
2010-02-01T19:23:34+01:00
1.
-stanowi rusztowanie dla liści, kwiatów i owoców;
-pośredniczy w wymianie substancji między korzeniem a pozostałymi organami.
2.
Im łodyga jest dłuższa [wyższa], tym więcej może z niej wyrastać liści, a te mogą być ustawione tak, by nie zasłaniały sobie światła. Wysoko umieszczone kwiaty i owoce ułtwiają zapylanie i rozsiewanie. W budowie łodygi wyróżnia się wezły [ miejsca, z których wyrastają liście ] oraz międzywęźla [odcinki pomiędzy węzłami] . Na szczycie łodygi znajduje się stożek wzrostu, którego komórki stale się dzielą, dzięki czemu łodyga rośnie.
3.
-kłącza [długie łodygi podziemne]
-bulwy [zgrubiałe łodygi - ziemniak]
-spichrzowe [nadziemne, zgrubiałe łodygi]
-cebule [silnie skrócona łodyga, na której osadzone są liście spichrzowe - czosnek]
-rozłogi [długie, płożące się pędy nadziemne, na ich końcu pojawiają się sadzonki młodych roślin - poziomka]
-pnące [owijają się wokół podpór lub zaczepiają o nie za pomocą wąsów - winobluszcz]
-asymilacyjne [łodyga zawiera chloroplasty, zachodzi w niej proces fotosyntezy - kaktus]
55 4 55