Obliczamy wysokosć Słońca nas widokręgiem ;
Jak to się liczy wogóle nie rozumiem...
Podczas równonocy wiosennej i jedziennej Słońce góruje nad Sztokholmem na wysokości 31 (stopni) , a nas Kapsztadem na wysokości 56 (stopni) . jak to się liczy jestem ciemna ? ;O

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T19:34:05+01:00
Równonoc jesienna jest 23.9
Rownonoc wiosenna jest 21.3

Na stronie 46 w podręczniku masz wzory..
Sztokholm jest na półkuli północnej
Wzór:
h = 90(stopni) - y
h = 90(stopni) - 31(stopni)
h = 59(stopni)

Kapsztad jest na półkuli południowej
Wzór:
h = 90(stopni) - y
h = 90(stopni) - 56(stopni)
h = 34(stopnie)

odp: podczas równonocy jesiennej i wiosennej słońce góruje nad Kapsztadem na wysokości 34(stopnie) a nad sztokholmem na wysokości 59(stopni)
2010-02-01T19:34:12+01:00
Podam Ci tez wzory na obliczenie szerokości geograficznej miejsca, na podstawie podanej wysokosci Słońca w momencie górowania w dniach rozpoczecia astronomicznych pór roku.
[fi] to szukana szerokośc geograficzna
h to wysokość Słońca w momencie górowania
Pólkula pólnocna: 21 III i 23 IX b] [fi] = 90st - h
22 VI [fi] = (90st - h) + 23st27'
22 XII [fi] = (90st - h) - 23st27'
Pólkula południowa: 21 III i 23 IX [fi] = 90st - h
22 VI [fi] = (90st - h) - 23st27'
22 XII [fi] = (90st - h) + 23st27'
Sztokholm 31o
na równonoc SA wzory 21 marca i 23 wrzesnia czyli, tak
h=900 – φ
h=900 -31 0
h=59o
Kapsztad 560
H=900 – φ
H=900-56o
H=340
i do tego zadania to wszystko .