Na kamieniu grobowym wielkiego matematyka greckiego z epoki aleksandryjskiej - Diofantosa widniał ułożony przez Eutropiusza napis tej treści:
Przechodniu! Pod tym kamieniem spoczywają prochy Diofantosa, który zmarł w głębokiej starości. Przez szóstą część swego długiego życia był dzieckiem, a dwunastą młodzieńcem. Przez następną siódmą część życia był nieżonatym. W pięć lat po pojęciu małżonki urodził się syn, który dożył do wieku dwakroć mniejszego od lat ojca. W cztery lata po śmierci syna zasnął snem wiecznym Diofantos, opłakiwany przez swych najbliższych. Powiedz jeśli umiesz obliczyć, w jakim umarł on wieku?

2

Odpowiedzi

2010-02-01T20:04:17+01:00
X- wiek śmierci Diofantosa

1/6x+1/12x+1/7x+5+1/2x+4=x
14/84x+7/84x+12/84x+42/84x-x=-9
75/84x-x=-9
-9/84x=-9 |:(-9/84)
x=84

Odp: Diofantos umarł wieku 84 lat.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T21:05:27+01:00
1/6x+1/12x+1/7x+5+1/2x+4=x
14/84x+7/84x+12/84x+42/84x-x=-9
75/84x-x=-9
-9/84x=-9 |:(-9/84)
x=84
chyba bedzie ok.


aha x- to wiek Diofantosa
3 3 3