Z równi pochyłej o kącie nachylenia 30 zsuwa się metalowy szescian, ktory w punkcie 1 na równi poruszał się z prędkością 0,15 m/s, natomiast w punkcie 2, znajdującym sie poniżej punktu 1, 4,25 m/s. Współczynnik tarcia wynosi 0,1. W jakim czasie szescian przebyl droge miedzy punktami 1 i 2?

2

Odpowiedzi

2010-02-01T23:34:08+01:00
Witam
Ruch jest jednost.przysp. z przyspieszeniem a = g(sina - fcosa), bo
wypadk.siła F = ma jest różnicą siły sciągającej mgsina oraz przeciwnie do ruchu skier. siły tarcia mgfcosa. Jeśli tak, to ponieważ mamy :
v2 = v1 - at więc t = (v2 - v1)/a = (4,25m/s - 0,15m/s)/[10m/s2*(sin30* -
0,1*cos30*] = 4,1m/s/[10m/s2*(0,5 - 0,09) = 1 sekunda

pozdrawiam
czarnadziura
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-01T23:35:54+01:00
Zrób rysunek
T-tarcie
Q-siła ciężkości
Fw- siła wypadkowa
R-siła sprężystości
f-współczynnik tarcia

Q- rozkładamy na składowe - powstaje Qx i Qy
Qx- pozioma do równi
Fw=Qx-T
Fw=m*a
a-przyspieszenie
Qx=Q*sin alfa= m*g* sin alfa
R=Qy
T=R*f= Qy*f= m*g*cos alfa *f
wstawiamy do wzoru poczatkowego na Fw
m*a=mg*sin alfa- m*g*cos alfa *f
a=g (sin alfa- cos alfa* f)
a= ( 10- √₂) / 2
a= ΔV / t
t= (Vk-Vp)/ a
Vk -prędkość końcowa
t=0, 96 s około
:) jeśli pomogłem prosze o naj :D
3 5 3