Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-02-02T09:28:02+01:00
Mocne strony
1.wolnosc słowa
2.wolnosc wyboru

słabe strony
1brak skoncentrowanej władzy
2brak władzy jednostki

szanse:
1możliwość szybkiego wzbogacenia się
2dostępność oświaty

zagrożenia
1korupcja
2anarchia
69 4 69
2010-02-02T09:36:48+01:00
Cechy państwa demokratycznego:
wladza powolana na okreslony czas w wyborach
legalnie dzialajaca opozycja
wladza ustawodawcza ma uprawnienia do krytykowania rzadu
niezalezne i niezawistne sady
decyzje sa podejmowane wiekszosnia glosow ale glos miejszosci tez musi byc brany pod uwage
spoleczenstwo obywatelskie i uczestniczaca kultura polityczna.

zalety demokracji
w duzo wiekszym stopniu niz inne rezimy demokracja gwarantuje poszanowanie podstawowych praw i wolnosci jednostki, na ktorych strazy stoja prawo i insytucje media i opinia publiczna
historia pokazuje ze panstwo demokratyczne znacznie rzadziej wszczynaja wojny niz panstwa niedemokratyczne.
demokracja daje jednostce duzy zakres wolnosci i stwarza mozliwosc samorealizacji i wyboru drogi zyciowej a takze wplywa na bieg spraw publicznych
wladza w panstwach demokratycznych w nieporownywalnie mniejszym stopniu stosuje wobec obywateli przymus i przemoc niz w panstwach w ktorych wlada skupiona jest w rekach jednostki.

wady demokracji
demokracja nie do konca sprawdza sie w okresach przejsciowych i kryzysowych gdy konieczne jest podejmowanie niepopularnych decyzji.trudnosci ekonomiczne moga doprowadzic do podjecia wladzy przez partie populistyczne antydemokratyczne,moga sie one przyczynic do dalszej destabilizacji panstwa a nawet do likwidacji demokracji i ograniczenia praw oraz wolnosci czlowieka.
proces decyzji jest znacznie dluzszy niz w rezimach totalitycznych i autorytarnych.
wolnosc slowa i swoboda wyrazania opinii polaczone z prawem do demokracji moga stanowic zagrozenie dla porzadku publicznego w tym uzywania przemocy zwlaszcza gdy w spoleczenstwie wystepuja bardzo glebokie podzialy ideowe.
52 2 52