Hej;) prosilabym o zadanie z biologi, jest bardzo ważne i nie chcialabym aby bylo skopiowane wszystko z neta ;p

1.Wypisz te witaminy, które wywołują choroby takie jak: beri-beri,krzywica,anemia,zaburzenie krzepliwości krwi,kurza ślepota.

Będę naprawdę wdzięczna za zrobienie starannie tego zadania :)))
z góry dzięki!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-06T17:46:20+02:00
Kurza ślepota - brak witaminy A
krzywica-brak witaminy D
krzepliwość krwi-niezbędna witamina K
beri beri-brak witaminy B1
anemia-brak witaminy B12

WITAMINA A (retinol):
*Rola:
-niezbędna do wzrostu i regeneracji komórek
-zapobiega wysychaniu i rogowaceniu naskórka
-wpływa na stan błon śluzowych
-niezbędna w procesach widzenia
*Objawy niedoboru:
-kurza ślepota
-trwałe zmiany w oczach prowadzące nawet do utraty wzroku
*Źródła witaminy A:
-tran
-wątroba
-masło
-śmietana
-marchew
-dynia
-szpinak
-kapusta włoska
-brukselka


WITAMINA D (kalocyferol):
*Rola:
-brak tej witaminy u dzieci do lat 2 powoduje krzywicę
-niezbędna do prawidłowego metabolizmu fosforu i wapnia
-zapewnia prawidłowe tworzenie się tkanki kostnej
*Objawy niedoboru:
-u dzieci krzywica
-u dorosłych odwapnienie kości i podatność na złamania
*Źródła witaminy D:
-tran
-ryby
-masło
-żółtko jaja
-wątroba
-śmietana
-mleko pełne


WITAMINA K (filochion):
*Rola:
-niezbędna w procesie krzepnięcia krwi
-pobudza czynność wątroby
*Źródła witaminy K:
-wątroba
-warzywa
-sałata
-kapusta
-szpinak
-pomidory
-ziemniaki
-mleko


WITAMINA B1:
*Rola:
-udział w przemianie węglowodorów
-odpowiada za stan włókien nerwowych
*Objawy niedoboru:
-beri beri
-ogólne osłabienie
-bóle głowy
-brak łaknienia
-nadmierna pobudliwość
*Źródła witaminy B1:
-drożdże
-wątroba
-podroby
-mięso wieprzowe
-zboża
-rośliny strączkowe

WITAMINA B12 (kobalamina):
*Rola:
-niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów i komórek
-warunkuje wytwarzanie krwinek czerwonych
*Objawy niedoboru:
-anemia złośliwa
-zmiany w żołądku (zanik błony śluzowej żołądka)
-zaburzenia układu krwiotwórczego
*Źródła witaminy B12:
-mięso
-podroby
-jaja
-ryby
-mleko i przetwory mleczne
-drożdże
-grzyby

:)
2009-10-06T17:52:49+02:00
Beri- beri -> niedobór witaminy B1
Krzywica -> niedobór witaminy D
Anemia -> niedobór witaminy B12
Zaburzenie krzepliwości krwi -> niedobór witaminy K
Kurza ślepota -> niedobór witaminy A

Pozdrawiam