NAPISZCIE MI JAK SIE OBLICZA MNOZENIE, DODAWANIE, ODEJMOWANIE I DZIELENIE NP.
¼ + ⅖ = ...
⅖ - ⅛ = ...
⅙ ÷ ⅛ = ...
⅖ ∧ ¾ = ...
PRZYKLADY MOGA BYC TAKIE JAK JA PODALAM TYLKO NAPISZCIE MI JAK TO SIE OBLICZA KROK PO KROKU DAM NAJ ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-02T17:26:13+01:00
¼ + ⅖= (sprowadzasz do wspólnego mianownika)
5/20+8/20 = (i teraz 20 podzielić na 4 to 5 i razy 1 to 5 więc piszesz piątkę///// 20 podzielić na 5 to 4 i te 4 razy 2 to 8, więc piszesz 8)
wynik 13/20

⅖ - ⅛ = tu też sprowadzasz do wspólnego mianownika tu najmniejszym będzie 40 i robisz tak samo jak w dodawaniu tylko na końcu odejmujesz


⅙ ÷ ⅛ =( w tym przypadku zostawiasz normalnie 1/6 i zmieniasz znak dzielenia na możenie i odwracasz ułamek 1/8 na 8/1)
1/6*8/1=(teraz skracasz na skos 6 z 8, 6:2 i 8:2 i sobie na górze możesz wyniki napisać no i wynik wychodzi 1*4 to 4, 3*1 to 3 i wychodzi ułamek 3/4


⅖ ∧ ¾ = tutaj po prostu skracasz co się da a jak nie to mnożysz, tu się skróci2 i 4 i wyjdzie ułamek 3/10

mam nadzieję że pomogłam
2010-02-02T17:26:14+01:00
Przy dodawaniu jak i w mnożeniu trzeba sprowadzić liczby do wspólnego mianownika, a liczniki dodajesz bądź też odejmujesz [podaję Twoje przykłady] np:

1/4 + 2/5 = 1/20 + 4/20 = 5/20 Można to jeszcze skrócić przez 5 i wtedy wyjdzie 1/4

2/5 - 1/8 = 16/20 - 5/20 = 11/20

Natomiast w mnożeniu mnożysz licznik przez liczniki, a mianownik przez mianownik i ewentualnie skracasz na krzyż, np:
2/5 * 3/4 = 6/20 = 3/10

A w dzieleniu ułamków dzielisz przez odwrotność drugiej [np. jak jest 8 : 1/2 to musisz odwrócić 1/2 i wyjdzie ci takie działanie: 8 * 2/1], np:
1/6 : 1/8 = 1/6 * 8/1 = 8/6 = 1 i 1/3 [wyciągnęłam całości]

W każdym działaniu na ułamkach jak masz możliwość to możesz wyciągnąć całości, np: 8/5 = 1 i 3/5

Mam nadzieję, że pomogłam ;**