W wielkiej bitwie stoczonej przez wojska króla Eryka i króla Roderyka wzięło
udział 3000 rycerzy. Straty po obu stronach były ogromne. Król Eryk stracił 30% swoich wojsk, a król Roderyk 60%. Ogółem zginęło 40% rycerzy. Z jakimi siłami rozpoczął bitwę król Eryk, a jakimi król Roderyk?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-02T17:48:56+01:00
X - ilosc wojsk k. Eryka
Y - ilosc wojsk k. Roderyka

{X + Y = 3000
{0,3x + 0,6y = 0,4(3000)

{X + Y = 3000
{ 0,3x + 0,6y = 1200 / * 10


{X + Y = 3000
{3x + 6y = 12000 / : -3

{X + Y = 3000
{-x - 2y = - 4000

{-y = -1000 / * -1
{X + Y = 3000

{y = 1000
{x = 3000 -1000

{x =2000
{y = 1000
1 1 1
2010-02-02T17:49:31+01:00
X- liczba rycerzy króla Eryka
y- liczba rycerzy króla Roderyka

teraz tak musisz sobie zrobić tą klamerką duża :) w tej klamerce napisz tak:
x+y=3000
30%x+60%y=40%*3000

teraz kolejna klamerka:
x+y=3000 |*(-0,3)
0,3x+0,6y=0,4*3000

klamra:
-0,3x-0,3y=-900
0,3x+0,6y=1200
(stosujesz metodę przeciwnych współczynników)
musisz teraz sobie to podkreślić i postawić znak "+'' po lewej ( tak jak z pewnością było na lekcji xD)
pod spodem napisz (pod tą kreską):
0,3y=300 |: (0,3)
y=1000
klamra:
y=1000
x+1000
wreszcie ostatnia klamra:
y=1000
x=2000
Odp. Król Eryk miał 2000 rycerzy, a król Roderyk 1000.
(dla pewności sprawdź na tyle w podręczniku czy dobrze xD)