1.Dlaczego przewody linii elektrycznych powinny mieć taką długość,aby w lecie lekko zwisały ze słupów?Jak zachowują się te przewody w zimie?
2.Dlaczego rozgrzane naczynie pęka,gdy nalejemy do niego zimnej wody?
Możecie odpowiedzieć na tylko 1 pytanie :):)

3

Odpowiedzi

2010-02-02T18:44:04+01:00
1.Przewody elektryczne powinny w lecie delikatnie zwisać ponieważ w zimie przewody się kurczą pod wpływem ujemnej temperatury ,a co za tym idzie pokrywają się lodem i naprężają się. Jeżeli więc w lecie były by one zbyt bardzo naprężone w zimie mogły by się zerwać gdyż wnętrze lini elektrycznej zbyt bardzo zostałoby skurczone.
5 3 5
2010-02-02T18:45:32+01:00
1.
rozszerzalnosc temperaturowa - im cieplej tym przewody dluzsze wiec jesli w lecie lekko zwisaja, to w zimie beda naciagniete, a jesliby w lecie byly naciagniete, to w zimie prawdopodobnie by sie zerwaly

2.
podobnie jak 1. przy nalewaniu zimnej wody scianki wewnatrz sie kurcza, ale ich zewnetrzna czesc nadal jest goraca i powstaja duze naprezenia. to jest powodem pekania naczynia
9 2 9
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-02T18:46:36+01:00
1. Przewody linii elektrycznych powinny mieć taką długość, aby w lecie lekko zwisały ze słupów, ponieważ zimą, pod wpływem zmiany temperatury, zmniejszają swoją objętość. Robią się krótsze i gdyby latem nie zwisały, to w zimę po prostu by się rwały.

2. Rozgrzane naczynie pęka,gdy nalejemy do niego zimnej wody, ponieważ kiedy jest ciepłe zwiększa sowoją objętość. Kiedy nalejemy do niego ciepłej wody to szybko zmniejszy swoją objętość i wtedy pęknie.
9 4 9