Odpowiedzi

2010-02-02T19:15:19+01:00
# 1701 okrętowe koło sterowe
# 1707 statek parowy z kołem łopatkowym (Denis Papin, Francja)
# 1709 saska porcelana z kaolinu (Böttger, Miśnia)
# 1711

* fortepian (Bartolomeo Cristofori, Włochy)
* tłokowa maszyna parowa atmosferyczna, do pompowania wody z kopalni (Thomas Newcomen, Anglia)

# 1714

* trzy podstawowe prawa ruchu ciał (Newton, Anglia)
* termometr rtęciowy (Gabriel Fahrenheit, Niemcy)
* karabin maszynowy (James Puckle)

# 1720 wiertarki do metali i obrabiarki do kół zębatych, teodolit (J. Sisson)
# 1727 pierwsze fotografie (J.H. Schulze)
# 1729 soczewka achromatyczna (Hall, Anglia).
# 1731

* sekstant (John Hadley, Anglia)
* pirometr (J. Musschenbroek, Holandia)

# 1732 maszyna parowa do napędu maszyn obrotowych (Thomas Newcomen, Darby, Anglia)
# 1733

* mechaniczne czółenko tkackie (John Kay, Anglia)
* wózek dziecięcy (Wiliam Kent, Anglia)

# 1735

* chronometr (John Harrison)
* wynalezienie wysokiej jakości koksu do wytopu wielkopiecowego (Abraham Darby II, Anglia)
* pierwszy system klasyfikacji roślin (Linneusz, Szwecja)

# 1738

* szyna żelazna (Whitehaven Colliery)
* tramwaj konny (Whitehaven, Anglia)

# 1741

* początki mechanicznego przędzenia (Paul Wyatt, Anglia)
* pierwszy most łańcuchowy nad rz. Tees (Anglia)

# 1742 ustalenie skali temperatur na podstawie zamarzania i wrzenia wody, skala Celsjusza (Anders Celsius, Szwecja)
# 1745 butelka lejdejska (Ewald Jürgen Georg von Kleist, Prusy)
# 1750 pierwsza prosta turbina wodna (J.A. Segner)
# 1752 piorunochron (Benjamin Franklin)
# 1753 odkrycie indukcji elektrycznej (J. Canton)
# 1754 pierwsza walcownia żelaza (H. Cort)
# 1756 cement hydrauliczny (John Smeaton, Anglia)
# 1757 oktant (John Campbell, Anglia}
# 1759 chronometr morski (John Harrison, Anglia)
# 1760

* pierwsze wrotki (J. Merlin, Belgia)
* pierwsze kopalnie węgla kamiennego w Polsce

# 1761 maszyna do urobku węgla (M. Menzies, Anglia)
# 1763 pierwsze puzzle (John Spilsbury, Anglia)
# 1764 przemysłowa przędzarka mechaniczna (James Hargreaves, Anglia)
# 1765 wytaczarka do cylindrów (John Smeaton, Anglia)
# 1766 maszyna parowa użyta do napędu miechów hutniczych
# 1769

* przemysłowa maszyna parowa (James Watt, Anglia)
* warsztat tkacki o napędzie wodnym (Richard Arkwright)

# 1770

* woda sodowa (Joseph Priestley)
* wprowadzenie jednostki mocy koń mechaniczny KM (James Watt, Anglia)

# 1771

* trycykl parowy, pojazd (Nicolas Cugnot, Francja)
* pierwszy pojazd parowy użyty jako ciągnik dział artyleryjskich (Paryż)

# 1773 wprowadzenie do mechaniki pojęcia pary sił (Coulomb, Francja)
# 1774

* tlen (Joseph Priestley)
* karonada (gen. Robert Melville)

# 1775

* soczewki dwuogniskowe (Benjamin Franklin)
* pierwsza przędzalnia mechaniczna

# 1776

* łódź podwodna (David Bushnell, USA)
* strugarka do drewna (Hatton, Anglia).

# 1779

* nawijaczka, przędzarka mulejowa 300 wrzecion (Samuel Crompton)
* pierwszy most żeliwny łukowy (Anglia)

# 1780

* stalowa lina (Francja)
4 2 4
2010-02-02T19:15:20+01:00
* 1701 okrętowe koło sterowe
* 1707 statek parowy z kołem łopatkowym (Denis Papin, Francja)
* 1709 saska porcelana z kaolinu (Böttger, Miśnia)
* 1711
o fortepian (Bartolomeo Cristofori, Włochy)
o tłokowa maszyna parowa atmosferyczna, do pompowania wody z kopalni (Thomas Newcomen, Anglia)
* 1714
o trzy podstawowe prawa ruchu ciał (Newton, Anglia)
o termometr rtęciowy (Gabriel Fahrenheit, Niemcy)
o karabin maszynowy (James Puckle)
* 1720 wiertarki do metali i obrabiarki do kół zębatych, teodolit (J. Sisson)
* 1727 pierwsze fotografie (J.H. Schulze)
* 1729 soczewka achromatyczna (Hall, Anglia).
* 1731
o sekstant (John Hadley, Anglia)
o pirometr (J. Musschenbroek, Holandia)
* 1732 maszyna parowa do napędu maszyn obrotowych (Thomas Newcomen, Darby, Anglia)
* 1733
o mechaniczne czółenko tkackie (John Kay, Anglia)
o wózek dziecięcy (Wiliam Kent, Anglia)
* 1735
o chronometr (John Harrison)
o wynalezienie wysokiej jakości koksu do wytopu wielkopiecowego (Abraham Darby II, Anglia)
o pierwszy system klasyfikacji roślin (Linneusz, Szwecja)
* 1738
o szyna żelazna (Whitehaven Colliery)
o tramwaj konny (Whitehaven, Anglia)
* 1741
o początki mechanicznego przędzenia (Paul Wyatt, Anglia)
o pierwszy most łańcuchowy nad rz. Tees (Anglia)
* 1742 ustalenie skali temperatur na podstawie zamarzania i wrzenia wody, skala Celsjusza (Anders Celsius, Szwecja)
* 1745 butelka lejdejska (Ewald Jürgen Georg von Kleist, Prusy)
* 1750 pierwsza prosta turbina wodna (J.A. Segner)
* 1752 piorunochron (Benjamin Franklin)
* 1753 odkrycie indukcji elektrycznej (J. Canton)
* 1754 pierwsza walcownia żelaza (H. Cort)
* 1756 cement hydrauliczny (John Smeaton, Anglia)
* 1757 oktant (John Campbell, Anglia}
* 1759 chronometr morski (John Harrison, Anglia)
* 1760
o pierwsze wrotki (J. Merlin, Belgia)
o pierwsze kopalnie węgla kamiennego w Polsce
* 1761 maszyna do urobku węgla (M. Menzies, Anglia)
* 1763 pierwsze puzzle (John Spilsbury, Anglia)
* 1764 przemysłowa przędzarka mechaniczna (James Hargreaves, Anglia)
* 1765 wytaczarka do cylindrów (John Smeaton, Anglia)
* 1766 maszyna parowa użyta do napędu miechów hutniczych
* 1769
o przemysłowa maszyna parowa (James Watt, Anglia)
o warsztat tkacki o napędzie wodnym (Richard Arkwright)
* 1770
o woda sodowa (Joseph Priestley)
o wprowadzenie jednostki mocy koń mechaniczny KM (James Watt, Anglia)
* 1771
o trycykl parowy, pojazd (Nicolas Cugnot, Francja)
o pierwszy pojazd parowy użyty jako ciągnik dział artyleryjskich (Paryż)
* 1773 wprowadzenie do mechaniki pojęcia pary sił (Coulomb, Francja)
* 1774
o tlen (Joseph Priestley)
o karonada (gen. Robert Melville)
* 1775
o soczewki dwuogniskowe (Benjamin Franklin)
o pierwsza przędzalnia mechaniczna
* 1776
o łódź podwodna (David Bushnell, USA)
o strugarka do drewna (Hatton, Anglia).
* 1779
o nawijaczka, przędzarka mulejowa 300 wrzecion (Samuel Crompton)
o pierwszy most żeliwny łukowy (Anglia)
* 1780
o stalowa lina (Francja)
o stalowe pióro do pisania (firma Harrison)
o elektryczna zapalniczka (Bazylea, Szwajcaria)
* 1781 ustalenie składu chemicznego wody i powietrza (Cavendish, Anglia)
* 1782 w pełni użyteczna maszyna parowa (James Watt, Anglia)
* 1783
o balon wypełniony ogrzanym powietrzem (bracia Etienne i Jaques Montgolfier, Francja)
o pierwsza walcownia (dla kolejnictwa) z walcarkami i innymi maszynami napędzanymi parą (John Wilkinson, Anglia)
* 1785 przelot balonem nad kanałem La Manche (Blanchard, Jeffries)
* 1786
o krosno mechaniczne napędzane maszyną parową (Edmund Cartwright, Anglia)
o pierwsza młockarnia (Andrew Meikle, Szkocja)
o wyprodukowano blachę ocynkowaną
* 1788 regulator obrotów maszyny parowej (James Watt, Anglia)
* 1791 projekt turbiny gazowej (Barber, Anglia)
* 1792
o maszyna do wytwarzania przędzy czesankowej (Edmund Cartwright, Anglia)
o oświetlenie gazowe (Murdoch, Anglia)
o ambulans (baron Dominique Jean Larey, Francja)
* 1793 piła tarczowa (S. Bentham)
* 1794
o pierwsza linia telegrafu optycznego (Chappe, Francja)
o łożysko kulkowe (P. Vaughan)
* 1795 prasa hydrauliczna (Bramah, Anglia)
* 1796
o szczepienia (Edward Jenner)
o litografia (Senefelder, Niemcy)
o pierwsza polska produkcja koksu (Gliwice)
* 1797 pierwszy skok ze spadochronem (Jacques Garnerin, Francja)
* 1799 pierwsza maska przeciwgazowa (A. Humboldt)
* 1800
o ogniwo galwaniczne (Alessandro Volta, Włochy)
o telegraf semaforowy (Claude Chappe)
o promieniowanie podczerwone (Herschel, Anglia)
o pierwsza kosiarka z nożami (R. Mearos, Anglia)
o produkcja masowa z części zamiennnych
6 2 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-02-02T19:18:03+01:00
W XVIII w. odkryto;
-pierwszy mikroskop
-bakterie
-szczepionkę na odre prawdziwą
-encyklopedie
-maszynę parowa
-balon
3 2 3