Podczas turnieju rycerskiego każda walka trwała 7 min. Czas odmierzano dwoma klepsydrami-małą i dużą. Podczas jednej walki małą klepsydrę obracano 3 razy, a potem dużą 6 razy albo małą 8 razy a dużą 2 razy. Jaki czas odmierzała każda z klepsydr??

Proszę o rozwiązanie za pomocą układów równań...:)

3

Odpowiedzi

2010-02-02T23:43:34+01:00
X-mala klepsydra
y- duza
3x+6y=7min
8x+2y=7min /*-3
3x+6y=7min
-24x-6y=-21
-21x=-14
x=2/3min

3x+6y=7
6y=5
y=5/6min
2010-02-02T23:44:36+01:00
X -czas obrotu małej klepsydry
y -duzej klapsydry
7minut = 420s

to weź w klamerke {
3x +6y=420
8x +2y=420

i to też w klamerke {
3x +6y=420
-24x -6y=-1260

-21x=-840
x=40
120 +6y=420
y=50

mała klepsydra 40 s , a duża 50 s
Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-02-02T23:51:10+01:00
Czas walki = 7 min = 7 * 60 = 420 sek

x - czas małej klepsydry
y - czas dużej klepsydry

( 3x + 6y = 420
( 8x + 2y = 420 /*(-3)

( 3x + 6y = 420
( -24x - 6y = -1260
_________________
-21x = - 840 /:(-21)
x = 40

3x + 6y = 420
3*40 + 6y = 420
120 + 6y = 420
6y = 420 - 120
6y = 300 /:6
y = 50

( x = 40
( y = 50

Odp. Mała klepsydra odmierzała czas 40 sek, a duża 50 sek.
1 5 1